Grønt er skjønt

Grønt er skjønt sies det, og jeg fikk forleden veldig lyst på noe grønt. Tidlig på nyåret kjøpte jeg mønsterheftet Drops Strikkedesign nr 134 (oppskriftene fra heftet ligger på Garnstudio nå). I heftet var det en oppskrift på en søt, rosa lue i bølgemønster, som jeg tenkte ville passe meg fint i grønt. Etter å ha strikket masse til andre før jul, var det litt moro med et prosjekt til meg selv.

Vel, det var i alle fall påskuddet mitt for å kjøpe åtte nøster med lysegrønt Eskimogarn. Lua strikket jeg på bambus, rundpinner i størrelse seks og syv og settpinner i størrelse syv.  Teknikken var ikke spesielt avansert. Jeg startet med vrangbord, to rette og to vrange, og gikk deretter over til bølgemønster. Jeg har aldri strikket bølgemønster før, men det viser seg at det ikke er så veldig vanskelig og det ser veldig fint ut. Mønsteret er satt sammen av rette masker, vrange masker, kast og fellinger. Til tider synes jeg det er vanskelig å lese mønster, spesielt mønster jeg aldri har prøvd før. Da kan instruksjonsvideoer være til god hjelp, og videoene på http://www.garnstudio.com var fine støttehjul når jeg skulle prøve meg på bølgemønster for første gang. Jeg brukte en liten kveld på lua, og bruker den nesten hver dag.

Etter å ha strikket lua, hadde jeg fem nøster igjen. Jeg trengte et matchende skjerf, men syntes det holdt med en bølgete lue. Patentstrikk er en favoritt hos meg, med tydelige rader og fin dybde. Jeg har sansen for patentstrikk, selv om det faktisk er det mønsteret jeg synes har vært mest utfordrende å lære meg. Første gang jeg skulle strikke helpatent, var oppskriften helt umulig å forstå, selv om jeg leste den nøye flere ganger. Kast var nemlig helt nytt for meg, og jeg fant ingen beskrivelse av hvordan det skulle gjennomføres. Jeg tror jeg brukte syv timer bare på å skjønne hvordan strikke helpatent. Jeg måtte lære meg en hel haug strikkebegrep på engelsk for å forske på det, og fant ut at helpatent likner veldig på engelske «brioche stitch» eller «brioche rib stitch». Først med de engelske begrepene fant jeg videoer som viste meg dette mystiske kastet, og det var i grunnen ikke spesielt avansert. Så viste det seg da at helpatent egentlig er en veldig enkel teknikk, og det ser så lekkert ut.

 Jeg begynte på skjerfet med helpatent på bambus rundpinne i størrelse seks, tror jeg. Et nøste ga ca 20 cm skjerf, så jeg innså at jeg måtte litt opp i pinnestørrelse. Med pinnestørrelse ni ble det andre boller. I boka Myke masker, som jeg nevnte i innlegget «Jeg fant, jeg fant», finnes det en oppskrift på skjerf med et hull i. Det er lagt opp til at den ene enden av skjerfet trekkes gjennom den andre enden, så skjerfet festes uten å lage knute. Det ble et artig, grønt skjerf. Eksperimentet må nok gjentas noen ganger før det blir perfekt. Da skal jeg se litt på plasseringen av hullet i forhold til mønsteret og jobbe litt med å få det til å bli pent. I mellomtiden har jeg fått et varmt og godt eksperimentskjerf jeg bruker hyppig i vinterkulda.

4 thoughts on “Grønt er skjønt

Legg igjen en kommentar

