Veske i glattstrikk

Noen ting går litt i bølger for meg, og strikking er sånn. Jeg strikker mer om vinteren enn om sommeren, men det har jo sine åpenbare grunner. Det er noen år siden sist jeg var en aktiv strikker, og jeg tenkte det kunne være inspirerende å hente frem noen gamle arbeid på loftet. Kanskje dukker det opp en ny idé! Vesken og muffen strikket jeg for flere år tilbake og er faktisk et av mine første strikkeprosjekt siden skolen. Morsomt nok er disse fortsatt i bruk.

Tanken var å leke litt med ull og garn, og se om det ble noe fornufting av det. Jeg hadde kjøpt en del eskimogarn, og begynte med et rør i glattstrikk. Deretter strikket jeg en lang remse som skulle bli en stropp og en bunn som passet inn i røret. Det skulle bli en veske.  Alt ble strikket ekstra stort, så det ikke skulle forvandles til en dukkeveske i tovinga. Jeg dumpet alt vi vaskemaskina og krysset fingrene, som jeg fortsatt gjør når jeg skal tove i maskin. Delene ble litt mindre og passet fortsatt til hverdandre, så jeg sydde dem sammen.

Hjertene er laget av ull og tovet med nåler. Jeg tovet dem også fast i vesken med nåler og håpet det holdt uten søm. Vesken er foret med grått bomullmateriale. Hempen er også foret, slik at ikke den skulle strekkes dersom innholdet i vesken ble tungt. Vesken er foret innvendig og kan lukkes med glidelås, og det er en mindre lomme inni vesken – også med glidelås. Alt er sydd for hånd. Vesken kom nylig inn til kontroll, ettersom noen av sømmene inne i vesken var gått opp. Den fikk en omgang i vaskemaskinen (på program for håndvask) og noen sting. Da den først var inne til kontroll, limte jeg like gjerne på noen klare swarovskikrystaller og festet hjertene litt ekstra med noen små sting.

Jeg strikket en veske til hver av søstrene mine i forskjellige farger, og matchende muffe til hver. Om jeg husker riktig, var det egentlig muffen jeg strikket først. Det var mens jeg strikket muffene jeg fikk ideen om veskene. Muffene er også strikket som et rør, og tovet i vaskemaskinen. De er foret med bomullsmateriale fylt med for, og har tovede hjerter på forsiden. På hjertene er det sydd fast små swarovskikrystaller. Snora er laget av tre forskjellige garn som er tvinnet sammen med en teknikk som gjør at den flettes til en snor.

Jeg er spesielt glad i disse muffene og veskene, da de er helt og holdent produkt av egen idé og utførelse. I tillegg var dette noe av det første jeg strikket siden formingstimene på skolen, utenom noen skjerf og en litt spennende eksperimentlue. Det er moro at de har holdt seg godt.

One thought on “Veske i glattstrikk