Lærer meg å hekle

Jeg har aldri drevet med hekling, og som følge av dette kan jeg naturlig nok ikke hekle. En gang da jeg var så ung at jeg fortsatt kunne finne på å sove i telt i hagen, gikk jeg til anskaffelse av heklenål og tråd. Jeg kunne jo ikke hekle, så jeg bare dro tråden gjennom løkker gjentatte ganger og håpte at det skulle bli noe. Da jeg hadde holdt på en stund begynte den blå knuten å ligne litt på et ubeskrivelig sjødyr av noen sort, så jeg fylte den med bommulsfor og ga den til en lillesøster. Siden dette har jeg ikke heklet, og dermed handler dette innlegget om å ta opp igjen gamle kunster.

I det siste har jeg begynt så smått å øve meg på heklingens kunster ut fra venners beskrivelser og instrukser. De som kjenner meg vet likevel at dette nok ville kreve en bok. Ikke nødvendigvis fordi jeg kommer til å lese den, men fordi jeg elsker å kjøpe bøker. Dette var helt klart en gyllen anledning til å kjøpe meg ei bok. Boka jeg fikk anbefalt, heter «Hekling – abc for hekleentusiaster». Den var nedsatt (og er det fortsatt), og kostet bare 49 kroner i Tanums nettbutikk. Så da måtte jeg jo handle litt mer, så ikke portoen skulle utgjøre en så stor del av prisen.

Boka inneholder beskrivelser og illustrasjoner av grunnteknikker og beskrivelse av flere typer mønstre og masker. Boka beskriver hvordan starte, avslutte og sy sammen arbeid, og mange andre ting som en fersking setter pris på og ikke visste at hun trengte å vite. Den er full av bilder, illustrasjoner og steg-for-steg-beskrivelser.

Mot slutten av boka er det oppskrifter på mange forskjellige lapper. Med alle garnrestene jeg har liggende etter ulike strikkeprosjekter, slo det meg at dette kunne være en fin måte for meg å lære meg å hekle. Så jeg startet med en enkel firkant med fastmasker, og fortsatte med ulike former og teknikker til jeg var tom for restegarn (uten at jeg har gått på ordentlig jakt i skapet etter mer).

Den blå lappen er heklet av puffmasker. Jeg synes de gir en ganske kul effekt. Den grønne er laget av fastmasker, og var ganske enkel å gjennomføre. Den lilla trekanten i bakgrunnen er heklet av staver. Jeg tror den lilla kommer til å bli en bordskåner til kjeler og sånn. Jeg tenkte de små kunne bli bordskånere til glass, men de er i et tykkere garn, og det er mulig glassene blir ustø av det. Kanskje jeg skal lage lapper av all restegarn over flere år og sy dem sammen til deilig, varmt ullteppe.

Det er flere oppskrifter på blomster i boka. Bomster kan jo være søte dekorasjoner til ting jeg strikker. Her en blomst med dobeltstaver i kronbladene. Den hadde sikkert gjort seg på en strikket lue eller et skjerf. Med noen perler eller krystaller kunne den blitt ordentlig søt.

Jeg har som sagt ikke heklet på mange år, bortsett fra en liten stavmaskeluehendelse forrige helg. Vel, nå har jeg fått prøve meg på flere teknikker og har fått et innblikk i hvordan ting kan gjøres. Jeg får prøve å ikke la det gå 20 år til neste gang jeg hekler noe.

Vi skrives snart!

7 thoughts on “Lærer meg å hekle

  1. Du imponerer!
    Jeg var nysgjerrig da jeg så facebookstatusen din om hekling og tenkte jeg fikk vente med å spørre til jeg møtte deg eller du postet et blogginnlegg om heklingen🙂

    Blir dårlig med restegarnbytting på deg nå da? Men regner med du snart er i gang med nye prosjekter som generer nye rester😉

    God fastelavn!

    klem

  2. Tilbaketråkk: Feit fin heklemoro | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

