Spontan Tandoori Murga under nymånen

En lang tur i solskinnet har lirket litt på fregnene mine i dag, og jeg kan fortsatt kjenne varmen i ansiktet til tross for at solen for lengst har gått ned. På den kongeblå nattehimmelen skimter jeg, over minaretene på Tøyen, Jupiter og Venus som står i linje med en syltynn nymåne. Merkur befinner seg visst rett i nærheten. Inne på kjøkkenet står en indisk rett og ferdigstilles, og lukten av garam masala, ingefær og hvitløk er i ferd med å ta over leiligheten etter bakverkets avtroppende aromatiske herjinger.

På loftet mitt befinner det seg, som dere allerede vet, mange bøker – også kokebøker. I kjøleskapet befant det seg for noen timer siden et økologisk kyllingbryst som fortjente respektfull håndtering, og da var det på tide å ta en tur på loftet. For en del år siden fikk jeg boka «Indisk mat på norske fat» av Niru Kumra. Den begynner med en fin innføring i indisk smakssammensetning og det fargerike krydderlandskapet, og fortsetter med informasjon om kjøkkenredskaper og tips til gjennomføringen. Så etter en rask titt i krydderhylla, så jeg at jeg allerede var langt på vei. Jeg fikk lyst til å lage Tandoori Murga, kylling tandoori, og siden kyllingen skal marinere ganske lenge var det best å komme i gang.

Kyllingen fant sin plass  i kjøleskapet igjen, omfavnet av en marinade av hvitløk, ingefær, yoghurt og en cocktail av de deiligste krydder. Det er tandoori masalaen som gir den fine rødfargen. Mens kyllingen fikk spabehandling sin i kjøleskapet, var det nok å henge fingrene i. Naan hører til, og det var greit å få satt deigen tidlig så den kunne få hevet nok. Jeg synes deig på kefir får så fin, myk konsistens.

Med middagen under kontroll var det greit å sette i gang med desserten, og til en Suji Ka Halwa, en slags semulepudding, trengs det krydder, ghee, væske og semulegryn, selvfølgelig. Ghee er klaret smør, noe jeg alltid har slitt med å få tak i, og ikke har lett etter på flere år. Jeg så et triks på TV her om dagen, og bestemte meg for å prøve å lage ghee ved å la smør smelte på lav temperatur i ovnen. Da skal smøret skille seg, og saltet settes av i bunnen, så det klarede smøret enkelt kan helles av. Jeg satte smøret i ovnen i en liten kjele, perfekt å smelte smør i, og ante at jeg kom til å brenne meg på metallhåndtaket i nærmeste fremtid. Nå hører det til historien at jeg ikke hadde smør, så jeg gjorde dette med margarin eller Vita Hjertegod. Det spørs vel om det blir helt det samme, men jeg hadde så lyst til å prøve. Da smøret (margarinet) så ut til å ha skilt seg, plukket jeg kjelen pent ut av ovnen ikledd en egenstrikket ullvott, og satte kjelen på en bordskåner. Jeg tok deretter av meg votten og tok godt rundt det varme metallhåndtaket med bare neven for å flytte kjelen. Yikes! Vel, etter et lengre opphold under rennende, kaldt vann, var hånda øm, men klar til ny dyst og kort tid etter sto desserten klar.  Mens desserten fikk stå og avkjøles på benken, gikk naanbrødene inn i ovnen.

Når naanbrødene var klare, gikk kylligen inn i ovnen fortere enn svint. Og godt var det, for ca nå begynte det å rumle i magen. Det var omtrent da, da jeg akkurat kunne lukte den fargerike krydderblandingen, at jeg fikk en telefon fra mannen min. Han hadde nylig blitt sendt ut på chutney-ærend, da jeg trengte mer enn en kveld på å diske opp med en god chutney. Mannen sto ute i bakgården og så på Jupiter og Venus som dekorerte den dypblå nattehimmelen i linje med en syltynn, knivskarp nymåne. Planetene glitret mellom de mørke silhuettene av minaretene i et magisk øyeblikk, samtidig som den fantastiske røde aromaen lirket seg inn alle kroker og kriker i leiligheten. Da vi rev oss løs fra det magiske øyeblikket i bakgården på Tøyen, og gikk tilbake inn i leiligheten, var jeg altfor sulten til å prøve å ta pene eller kule bilder av middagen min. Så det får bli til neste gang.

Vi skrives!

4 thoughts on “Spontan Tandoori Murga under nymånen

  1. This looks so yummy, and you make it look so easy!! Can you come make me some please? Just joking. But I did see a program on BBC which made Indian food making look so easy and good; and thought I’d phone and tell you about it, but you already did a whole blog!

Legg igjen en kommentar

