Min første selbuvott

På loftet mitt har det en liten stund nå befunnet seg ei bok som heter «Selbuvotten» av Terri Shea. Boka fikk jeg ganske rimelig gjennom Tanums julekalender. Boka sier litt om historien til selbuvotten, teknikker og oppskrifter. Det er ganske unikt at opphavskvinnen bak et tradisjonelt mønster faktisk er kjent. Marit Guldseth Emstad strikket det første paret med totråds-votter i 1852, for 160 år siden, og kalles «mora til selbustrikkinga». Det var på omtrent den tida også forventa at ei kommende brud skulle strikke strømper med selburoser på til brudgommen og en del saker til svigerfamilien før hun fikk gifte seg. Selbustrikk er tradisjonelt og utrolig flott, men jeg må innrømme at teknikken har virket noe avskrekkende på meg. Dette er ikke noe jeg helt uten videre har turt å begi meg ut på – før nå.

I januar i år bestemte jeg meg for at det var på tide å prøve meg på en selbuvott. Jeg strikket en del votter i november og desember, og syntes at tiden etter hvert var blitt moden for å avansere. På Husfliden i Sentrum hadde de et fint hefte med oppskrifter til salgs. Heftet heter «Selbustrikk» og inneholder oppskrifter på votter, vanter, sokker, strømper, luer og skjerf. Her fant jeg oppskriften jeg ville prøve meg på. Det er Rauma Ullvarefabrikk som står for heftet.

Selbuvotter har forskjellig mønster på over- og undersiden. Dette gir vottene noe av særpreget sitt, og det er også noe av utfordringen. Dette var første gangen jeg brukte to farger for å bygge opp et avansert mønster, så det var en øvelse å forholde meg til begge trådene. I tillegg er vottene strikket på bambuspinner i størrelse 2, og spranget fra størrelse 5 eller 6 til 2 er ganske stort.

Votten startet med en blondemansjett (hullmønstermansjett). I mønsteret sto både vrangbordmansjett og blondemansjett beskrevet, så jeg kunne velge. Jeg tenkte at det var like greit å ta tyren ved hornene, og gikk for blondemansjetten. Jeg hadde egentlig aldri lagt merke til denne teknikken på selbuvotter før jeg selv satt og strikket på den, og da så jeg den overalt. Jeg synes det er en ganske lekker teknikk.

Bildene i blogginnlegget mitt er av den første votten jeg strikket. Jeg gjorde en del feil i mønsteret, noen jeg rettet opp med en gang og noen jeg ikke har rettet igjen. Det dukket også opp noen jeg ikke skjønte jeg hadde gjort før det var for sent. Det gikk litt tid mellom denne votten, og høyre vott. Da jeg skulle begynne med høyre vott var jeg så utålmodig at jeg begynte på enda en venstre. Med mønsteret og tommelkilen med økning i antall masker, ble det et ettehvert åpenbart at jeg hadde et problem. Så jeg raknet votten ned til mansjetten igjen og begynte på nytt. Når jeg endelig ble ferdig med høyre vott, etter noen omveier, viste det seg at jeg hadde slurvet med maskefastheten, så denne votten var blitt større enn den første. Venstre vott ble stram og fin, og til tross for et par feil i mønsteret, er jeg ganske fornøyd. Jeg er likevel glad for at vårt ekteskap ikke var betinget strikkeferdighetene mine, for da hadde vi nok ikke nærmet oss ti-års bryllupsdag nå, for å si det sånn.

Selv om vottene har fått litt forskjellig størrelse, har de fått være med ut på tur allerede, og da var det beleilig at den vakre venstre votten kunne stille som modell mens høyre vott knipset bilder. Dette blir nok ikke det siste paret med selbuvotter jeg kommer til å strikke. Jeg tror at neste prosjekt blir å lage en litt strammere høyrevott og en litt slappere venstrevott, så har jeg plutselig to par allerede – og øvelse gjør mester!

Vi skrives!

11 thoughts on “Min første selbuvott

  1. De ble jo bare sååå fine🙂
    Jeg viste deg jo den første selbuvotten jeg strikket… jeg måtte strikke 2 til for å få et par som var i samme størrelse! hehe!

    • Takk🙂 Hehe, det er fort gjort strikke venstrevotter. Nå er jeg blitt litt vant til å jobbe på pinne 2, så det blir sikkert rutalt å gå for mye opp i størrelse igjen.

  2. Tilbaketråkk: Foto på loftet « jessicasloft

  3. Tilbaketråkk: Strikkefasthet « jessicasloft

  4. Tilbaketråkk: Søte små selbuvotter | jessicasloft

Legg igjen en kommentar

