Foto på loftet

På loftet mitt befinner det seg, blant litt av hvert og mye rart, fotoutstyr. Jeg er glad i å fotografere, og har skjønt at den relativt nyopprettede bloggen min er en flott øvingsarena.

Jeg har alltid hatt sansen for foto, men kjøpte først et speilreflekskamera for omtrent ti år siden. Det var et Minolta som jeg har hatt mye moro med. Senere gikk jeg til anskaffelse av et gammelt, brukt Olympus. Det er ganske kult, det ser ut som om alle fotografiene jeg tar med det kommer fra samme tid som kameraet. I 2004 fikk jeg for første gang et digitalt speilreflekskamera, et Nikon D70, og det har vært en trofast følgesvenn frem til nå. Selv om jeg er glad i å fotografere, er nok bildene mine i stor grad «art by accident». Jo flere bilder jeg tar, jo større er sannsynligheten for at ett blir kult. Så i fjor meldte jeg meg på noen grunnleggende fotokurs, og der lærte jeg noen knep jeg kan jobbe videre med. Noe av det viktigste jeg lærte der var at jeg trengte et nytt kamera. Det har visst skjedd litt innen teknologien de siste syv årene. Så i fjor ble et Nikon D7000 en del av gjengen, og det har blitt et kjærkommet bidrag til samlingen. Nå prøver jeg også å fotografere minst mulig med autoinnstillinger, og med mest mulig aktiv, manuell tilpasning. Som sagt, jeg kan veldig lite om foto, men jeg synes det er moro. Det er derfor godt mulig at jeg gjør eller skriver noe feil her. Så om noen finner en grunn til å arrestere meg, tar jeg gjerne i mot kommentarer på det og håper at jeg lærer noe underveis.

Bloggen er jo en fantastisk arena for å leke med lys, innstillinger, farger og komposisjon. Det ble klart for meg da jeg skulle fotografere noen tovede saker for søsteren min, Regina. Hun gjorde et toveprosjekt i forbindelse med studiene, og trengte bilder av det. Festlig nok har hun blogget om det samme prosjektet, så her skal det kryssblogges. Hun kom på besøk med massevis av kjempesøte, lekre, små ullformer. For å få tydelige bilder av disse delikate formene, var det nødvendig å rydde bakgrunnen og få belyst dem godt. Jeg plasserte noen hvite A4-ark på kjøkkenbenken, under lysarmaturet. Noen la jeg på benken og noen støttet jeg opp mot veggen, så fikk jeg en rolig, lys bakgrunn for objektene.

For en stund siden gjorde jeg litt research på softboxer, og snublet over en sak som beskrev hvordan man kunne lage et lystelt. Hensikten med lysteltet er å få belyst de små objektene uten at du får voldsomme skygger eller skinn fra blitsen. Jeg innså at min kjøkkenbenk-innstallasjon faktisk fungerte som et slikt lystelt. Med det nye kameraet har jeg nå også muligheten til å skru opp ISO-en ganske mye uten å forringe bildekvaliteten, så kan jeg ofte slippe blits og det setter jeg jo pris på.

Så med de søte små objektene i et provisorisk lystelt innså jeg at dette kunne være stedet å avfotografere de små sakene jeg skulle lage innlegg om. Selbuvotten min ble første vott ut. Jeg ble i grunnen ganske fornøyd med resultatet, så jeg har gjentatt suksessen i innleggene etter dette.

Nå skal jeg teste videre. Jeg tror det blir litt softbox og kanskje sømløs bakgrunn fremover. Kanskje jeg skal overeksponere bildene litt mer enn det jeg har gjort så langt, også. Jeg kunne kanskje laget et ordentlig lystelt også. Vi skrives!

 

4 thoughts on “Foto på loftet

  1. By gosh you young’ns are multi good at everything! I love the colors of the wool objects (thingamahobbies) of Gina’s, and your bright green hals(?) but best of all, Mister Fennikal’s natural frehness and feathery top, offset and complemented by the orange Sharon’s Epler. (please excuse incorrect identification or spelling!) 😀

Legg igjen en kommentar

