Myk merinohals

Onsdag 29. februar fikk jeg en e-post fra Pickles. Nå har det seg sånn at jeg får ganske mye e-post, så det var flaks at jeg kikket på akkurat denne i løpet av dagen. Her sto det nemlig at Pickles hadde 29% rabatt på en del kits på skuddårsdagen. Så da ble det sånn at jeg endelig skulle prøve ut garn fra Pickles. Jeg bestilte to kits, en genser og en hals, sent onsdag kveld. Fredag fikk jeg e-post om at varene var sendt, og lørdag fikk jeg sms om at varene var klare for henting. Med varene i hus var det bare å finne frem pinnene. Jeg har sansen for rask levering!

Det grønne garnet på bildet var tiltenkt en hals, og det grå en genser. Jeg har en del pågående småprosjekter, så jeg bestemte meg for å begynne med det minste av prosjektene, Grace Jones hals fra Pickles. Den så enkel ut, og jeg likte tanken på å ha noe ferdig innen kvelden.

Abuelita Tjukk og Tynn er laget av 100% merinoull, som er noe av det mykeste jeg vet om. Garnet er, som navnet tilsier, av varierende tykkelse. Det gjorde det litt spennende å jobbe med. Jeg hadde ikke bambuspinner i størrelse 8 i hus, så jeg gikk for metall. Og jeg hadde ingen rundpinner i størrelse 8, så det ble settpinner.

Maskene skulle legges opp løst, jeg antar det er fordi halsen tross alt skal over hodet. Med løse masker på metallpinner kjempet jeg litt for å beholde dem på pinnen, men endte heldigvis opp til slutt med like mange masker som jeg begynte med.

Halsen skulle strikkes i glattstrikk, i sekvenser av rett og vrang. Dette var en enkel sak å strikke ved siden av TV-titting og småprat. Før jeg begynte på den, leste jeg kommentarer under oppskriften på Pickles, og så at det var noen diskusjoner om hvor mye garn det var behov for. Det ble et slags mål for meg å bruke mer enn ett nøste, og når jeg etter hvert var over halvveis begynte jeg å bli bekymret for at jeg ikke kom til å nå målet. Med noen sekvenser igjen måtte jeg (heldigvis) åpne et nytt nøste, så det litt merkelige målet ble nådd. Jeg har en del garn igjen av det andre nøstet, og kunne kanskje tenke meg votter eller en koselue i samme garn – det er så mykt og varmt. Da kan det tenkes at jeg trenger et nøste til.

Jeg har på meg halsen i skrivende stund, og er fortsatt like fornøyd. Vi skrives!

7 thoughts on “Myk merinohals

  1. Tilbaketråkk: Soft merino winter kit « jessicasloft

  2. Tilbaketråkk: God hverdag! | jessicasloft

  3. Tilbaketråkk: Myke merino pulsvarmere | jessicasloft

Legg igjen en kommentar

