Strikkefasthet

Nå har det gått to uker siden sist jeg besøkte loftet mitt. Jeg jobbet forrige helg, og da ble det lite skriving og strikking, og mye solskinn og frisk luft. Jobben som tegnspråktolk kan være helt fantastisk! Jeg prøver å skrive minst et innlegg i uken, så nå er målet å få publisert et innlegg eller to i løpet av helgen. Jeg har ikke rukket å strikke mye siden sist jeg var innom, og ikke har jeg produsert noe nytt. Det er mulig jeg blir ferdig med et par småting nå i løpet av helga, men er ikke ferdig i skrivende stund. Mens ostesmørbrødene smelter i panna og duften av kaffe brer seg i leiligheten, slår det meg at jeg ikke må begrense meg til å skryte av ting jeg har gjort, jeg kan også skrive om ting jeg jobber med og ting som har gått galt. Dette blir et slikt innlegg.

Jeg er en rastløs sjel. Jeg kan være ganske tålmodig når det gjelder noen ting, men generelt liker jeg å se raske resultater.  Jeg har etter hvert akkumulert en grei bunke med bøker om strikking. I samtlige står det en del om strikketeknikker og noen oppskrifter, og de presiserer alle viktigheten av strikkefasthet. Likevel har ikke det som omhandler strikkefasthet trengt gjennom i det hele tatt, jeg pleier nemlig ikke å lese den biten før jeg går i gang med selve strikkinga.  Så min tilnærming blir litt sånn «learning by doing», og til tider mer «learning by failing». Så lenge jeg strikker én enhet, som en lue eller et skjerf, går små variasjoner seg glatt til. Jeg strikker tross alt ganske jevnt når jeg er i gang, og størrelsen på plagget spiller ingen større rolle når det kommer til skjerf. De ensfargede vottene har også gått greit (det samme gjelder tofarget uten mønster). Jeg strikket noen med én pinnestørrelse og andre med en annen, så fikk jeg votter i forskjellige størrelser. Resten ordnet seg i tovinga.

Med de tofargede vottene, selbuvottene, ble det en litt annen sak. Her ble strikkefastheten avgjørende, og den ene er litt for stor mens den andre perfekt passe.  Så jobber jeg nå med et par pittesmå selbuvotter (raske resultater, ikke sant?). De er så utrolig søte og perfekte gaver til kjentfolk som har fått smått. Her viste det seg at strikkefastheten ble enda mer kritisk, nå har jeg snart et par votter i to helt forskjellige størrelser. Jeg lærer visst best av å feile, for nå sitter jeg i sofaen omgitt av gapende strikkebøker som brøler «strikkefasthet!»- det ser litt avansert (og litt kjedelig) ut. Ingen nåde, her er det bare å brette opp ermene (ev. finne frem lesebrillene).

I hodet mitt hadde jeg lagret fenomenet under maskefasthet, og da jeg kun fant strikkefasthet i bøkene, ble jeg litt forvirra. Heldigvis forteller den ene boka at dette er det samme: hvor mange masker jeg får innenfor 10 cm. Så da handler strikkefastheten om å skalere pinnestørrelsen eller maskeantallet oppgitt i oppskriften til min egen strikkefasthet og ønsket resultat (størrelse, mønster og sånt). Oppskriftene oppgir en pinnestørrelse og ev. garnkvalitet, i tillegg til antall masker og pinner (omganger) som har gitt 10 x 10 cm. Så om jeg da strikker mye strammere eller løsere enn det som er gjort i oppskriften, må jeg justere pinnestørrelse eller maskeantall henholdsvis opp eller ned.  Boka «Strikking – gammel teknikk i ny design» har også en masketabell. Den oppgir hvor mange masker jeg skal legge opp dersom min strikkefasthet ikke stemmer med oppskriftens.  Den er grei. Da må jeg begynne å strikke prøvelapper, da.

Det er verre når jeg har strikket en vott, latt det gå litt tid, og så skal strikke en til. For når jeg etterligner egen strikkefasthet, viser det seg at jeg regelmessig havner på bærtur. Hvordan løser jeg det? Kanskje jeg må strikke en prøvelapp før vott nummer to, så jeg kan prøve å justere meg selv inn i ligningen? Dette blir nok neste leksjon for meg.

Jeg tar gjerne i mot innspill og tips på disse refleksjonene.

Ha en riktig god dag! Jeg krysser fingrene for en solstråle.

Vi skrives!

4 thoughts on “Strikkefasthet

  1. Keep crossing them fingers. Happy St. Paddy’s Day by the way. Erin go’ bragh!! So now you can knit two more mittens on two different sized pinner, to make a pair. When are you going to switch over to cotton yarn, sommer kommer. Kanskje i år!

  2. Jeg er elendig i å sjekke strikkefastheten selv – har aldri gjort det!
    Det har resultert i en liten mengde babytøy som er donert til Amandaprosjektet🙂 hehe!

    Jeg lærer aldri – gjør du?
    😀