Toving i tørketrommel og vaskemaskin

I dag har jeg lekt meg med en bok som heter Hobbyguiden, produsert av Panduro Hobby. Den inneholder alt mulig rart, blant annet flere toveteknikker. I det jeg våknet i dag morges, kjente jeg at jeg hadde veldig lyst til å teste ut toving i tørketrommel og vaskemaskin. Så da var planer for morgentimene lagt.

Jeg startet med å tove et skjerf i tørketrommel. Det sto i boka at det skulle være veldig enkelt, så enkelt at til og med barn kunne få det til. Jeg startet med et glatt, syntetisk fôrstoff, og la myk, blå merinoull på det. Så la jeg remser med garn på ulla for å  lage frynser på endene, og deretter enda et lag med ull. Ull krymper når det toves, så jeg måtte starte med et ganske langt og brett stykke. For å få plass til det hele, la jeg det ut over stuegulvet (nesten litt synd at jeg ikke lenger har en pusekatt som kan hjelpe meg med slikt). Etter hvert innså jeg at det hele skulle fuktes ganske mye, og kom frem til at badet var et bedre egnet arbeidssted. Så jeg dro hele sulamitten gjennom stua, over den forhøya terskelen og inn på badet. Så skulle det vannes. Jeg helte vann over skjerfet, la et nytt lag fôr over og rullet det hele inn i våte håndklær. Jeg surret hyssing rundt og knytte igjen. Så bar det inn i tørketrommelen. Denne ene tunge bylten i tørketrommelen ga meg en hoppende, rykkende, nappende maskin. Jeg måtte bli stående og holde trommelen, så den ikke skulle hoppe rett av vaskemaskinen og inn i dusjveggen av glass. Da benyttet jeg like gjerne anledningen til å slå av en prat med mamma på telefonen – multitasking. Etter en heller humpete tromling, viste det seg at håndkleet og ulla hadde slitt seg løs fra hyssingen. Ulla hadde heldigvis ikke tovet seg for mye enda, og det gikk greit å rette på klumper og rugler. Resten av tovinga foregikk med varmt vann og grønnsåpe, og gjentatte kast mot baderomsgulvet. Å kaste gjenstander mot badegulvet kan virke ganske beroligende.

Før jeg begynte på fase to av skjerfet, altså kastinga, hadde jeg lagt et lag kardet ull i en firkant og rullet den inn i bobleplast, bundet rullen fast med hyssing og satt den i vaskemaskinen. Så mens skjerfet fikk juling, lå et sitteunderlag i vaskemaskinen og godgjorde seg på 40 grader. Hyssingen flyttet seg også på underlaget, og alt ble vridd i løpet av vasken. Heldigvis hadde sitteunderlaget tovet seg i én enhet og det ramlet ikke hundrevis av små grå, rosa og hvite ullballer ut av vaskemaskinen da programmet var ferdig. Jeg prøvde å forme underlaget litt, men mye var allerede satt, så formen ble spennende. Både skjerfet og underlaget ble skylt grundig før jeg la dem til tørk.

Dette viste seg å være ganske enkle teknikker for toving. Jeg har gjort meg noen tanker om montering av byltene som skal i vaskemaskin og tørketrommel, og program som kan egne seg. Nå ligger skjerf og underlag flatt på baderomsgulvet og tørker, og jeg skal ta meg en kopp te.

Vi skrives!

 

 

 

 

 

 

5 thoughts on “Toving i tørketrommel og vaskemaskin

  1. Very nice, you are good at making it all look so easy. My doggie would have loved to help you with the work on the floor. I love the deep blue and contrasting color — just like a bit of Itznik glazed pottery.

  2. Så morsomt å lese bloggen din. Har sett på både strikkingen og tovingen din, du er jo blitt litt av en racer.🙂

    • Takk🙂 Det er ganske moro å lage tingene, og så er det moro å lage blogginnlegg om det – så blir det liksom dobbelt kos. Jeg vet at du er god til å strikke, tover du ting?🙂

  3. Tilbaketråkk: Lek med ull på en onsdag « jessicasloft

Legg igjen en kommentar

