Påskeegg

Her om dagen leste jeg et blogginnlegg på Kathrine si verd der hun hadde strikket ei høne etter oppskrift i Arne og Carlos sin bok «Påske hele året». Jeg kjente plutselig at jeg trengte den boka, og heldigvis kom pakken i posten før helgen. Da kunne jeg fortsatt rekke å strikke litt før påske. I boka er det mange artige oppskrifter på høner, påskekyllinger, påskeharer og, ikke minst, påskeegg. Jeg prøvde meg på en del av julekulene deres rett før jul, og nå, rett før påske, passet det jo perfekt å strikke påskeegg. Jeg kan til tider være en utålmodig sjel, og når jeg strikker små ting ser jeg raske resultater. Det liker jeg. En annen fin ting med et slikt prosjekt er at jeg kan bruke garn jeg allerede har i skapet. Jeg trenger ikke kjøpe noe nytt, men kan bruke rester.

Prosjektet startet med romstering i skapet, der jeg fant mye fine materialer jeg ikke har brukt enda. Jeg hadde gulgrønn, rød og svart alpakka, og en haug med litt snodige, ikke spesielt påskeaktige farger i flere forskjellige tykkelser og kvaliteter. Det er ikke alltid det er nødvendig å handle før et prosjekt, selv om jeg alltid setter pris på en god unnskyldning for å shoppe.  Det hadde vært kjekt med gult, oransje og kanskje klar grønn og klar rød, men det ble et slags mål å klare meg med det jeg allerede hadde.

Strikkingen gikk relativt raskt, selv om det til tider ble litt mange tråder å holde styr på. Jeg har hørt at når man strikker med to tråder bør man snurre tråden hver fjerde maske. På et av eggene hadde jeg tre tråder gående på samme omgang, og da ble det litt avansert for meg. Med tunga rett i munnen og overraskende nøyaktighet fra egen side, ble det en blomst likevel. På noen av eggene har jeg prøvd å strikke mønsteret vrangt i stedet for å veksle mellom farger. Det ble egentlig ganske stilig, så det skal jeg prøve på flere egg.

Etter striking skulle det dampes. Da jeg strikket julekuler sto det også at jeg skulle dampe dem. Jeg visste ikke hvordan og så ikke for meg at det var spesielt praktisk å dampe dem på samme måte som jeg damper grønnsaker, så jeg dumpet dem i vaskemaskinen for en lett toving. Denne gangen tenkte jeg det var greit å prøve å gjøre det riktig. Jeg har forhørt meg litt om hvordan ulltøy skal dampes, og med på kjøpet har jeg fått litt lektyre om hvordan det ikke skal eller bør gjøres. Siden jeg ikke er kjent med hvorfor den ene varianten er verre eller bedre enn den andre, gikk jeg for det jeg ble anbefalt ikke å gjøre. Jeg brukte dampstrykejernet direkte på ulltøyet. Det fungerte i grunnen veldig fint for meg. Jeg tror kanskje jeg ikke ville gjort det slik om det var et finere arbeid, da jeg tror det sliter på ullfibrene. Jeg bare gjetter.

Så da ble det påskeegg på meg. Tror jeg trenger litt mer garn i spreke farger, så blir det enda flere varianter. Og så trenger jeg noen eggevarmere også, tenker jeg. Da får jeg litt å henge fingrene i nå i påsken. Herlig!

Vi skrives!

6 thoughts on “Påskeegg

    • Hønene er jo så kule. Hadde jeg hatt litt mer kapasitet og trodd jeg kunne gjøre ferdig en høne før påske, hadde jeg heller gått for det. Nå tester jeg eggevarmere. De er ganske festlige. Blir vel straks et nytt blogginnlegg🙂

  1. Tilbaketråkk: God hverdag! | jessicasloft

Legg igjen en kommentar

