God påske!

Nå har jeg sittet flere kvelder på rad og strikket eggevarmere til påsken, som om det var den mest naturlige ting i verden. Mellom maskene slo det meg plutselig at jeg ikke har noen formening om hvorfor egg er en så naturlig del av påsken. Jeg kan jo tenke meg opp til flere gode grunner, men spurte for sikkerhets skyld google. Matprat hadde ganske mye samlet på et fat, så her kommer en liten digresjon før jeg fortsetter med litt strikking.

I påsken spiser vi dobbelt så mange egg som ellers. I løpet av fem dager spises det ca 23 millioner egg i Norge. Tradisjonelt ble det spist mange egg i påsken, når dagene var blitt lengre, fordi høna ikke la mange egg om vinteren, i mørket. Med dagens produksjonsmetoder spørs det vel om høna merker forskjell på årstidene. Så jeg slår et lite slag for økologiske egg før jeg fortsetter med strikking. I økologisk produksjon stilles det krav til at dyrene skal ha tilgang til uteareal, tilgang til økologisk fôr og det er noe færre høner pr kvadratmeter enn når de er frittgående. Frittgående høner får gå fritt inne og det er tillatt  å ha 9,5 høner pr kvadratmeter. Burhønsdrift har jeg ikke tenkt å skrive noe om, da det heldigvis ble forbudt fra 1. januar.

Når det først skal spises så mange egg, synes jeg eggevarmerne i boka til Arne og Carlos, «Påske hele året», var utrolig søte.  De er enkle å strikke, kan lages i utallige varianter og de må jo være perfekte til bruk av garnrester. Min største utfordring var monteringen. Armene og kroppen strikkes hver for seg, og så sto det i oppskriften at armene og kroppen skulle strikkes sammen. Jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hvordan det skulle gjøres. Så jeg prøvde meg på noe kjedemaskeaktig på undersiden av armene. Kropp og arm ble jo sittende sammen, men det var litt av en jobb og det ble veldig rotete på innsiden. Så leste jeg videre i oppskriften og så at det sto at de skulle sys sammen på undersiden. Det hadde altså holdt å strikke helt vanlige omganger på toppen og ikke masse mikk makk på undersiden. Ja, da har jeg lært å lese gjennom hele oppskriften før jeg gjør.

Endelig kan jeg skryte av å ha strikket min første genser. Nå skal det spises egg. God påske!

 

8 thoughts on “God påske!

    • Takk. Disse er kjappe å strikke. Artig å ha noe å henge fingrene i mens jeg ser på film – spesielt skrekkfilm (så kan jeg se på strikketøyet og telle masker om det blir for skummelt).

  1. Tilbaketråkk: God hverdag! | jessicasloft

  2. Tilbaketråkk: Lett bomullsgenser fra Pickles | jessicasloft

Legg igjen en kommentar

