God hverdag!

Etter fem dager i påskeørska, ønsker jeg hverdagen velkommen. Jeg håper at jeg er trøtt nok til å sovne så tidlig i kveld at jeg kommer meg opp til rett tid i morgen tidlig. I påska har jeg tatt det temmelig rolig, jogget litt, styrketrent litt, gått litt, lest litt og strikket litt. Selv om det er deilig å være døsig i flere dager, gir hverdagen balanse i livet. Så – velkommen, hverdag!

Før påske strikket jeg en del påskesmåting, påskeegg og eggevarmere etter Arne og Carlos sin oppskrift. Så i påsken har jeg ikke hatt noe særlig å strikke på. Jeg har en del Abuelita Tykk og Tynn som jeg brukte til den grønne merinohalsen og matchende votter og lue. Ulla er så myk og god, men fargen er ikke helt som jeg ønsket. Den er nærmere sitron enn oker, så jeg har ikke funnet noe jeg kunne tenke meg å bruke den til. Tips eller forslag?

I mellomtiden har jeg strikket litt på Pickles’ Nam Nam Kremet Bringebærgenser, min første (ekte) genser. Det kommer nok til å ta litt tid, så jeg tar noen omganger nå og da, når jeg ser på film og sånt. Det går fremover – sakte, men sikkert.

Rett før påsken fikk jeg bestilling på en myk merinohals, og har bestilt mer Abuelita tykk og tynn. Jeg håper pakken kommer i løpet av uka, det hadde passet meg ganske fint. Da blir det kanskje en hals i helgen. I mellomtiden har jeg skjønt at jeg trenger et hespetre, for dette garnet kommer ikke i nøster. Jeg har funnet noen i tre og noen i metall på nettet, noen brukte og noen nye, sammenleggbare med etui. Har noen erfaringer med hespetrær? Hva er best?

Vi skrives!

 

5 thoughts on “God hverdag!

  1. Jeg har hespetre i tre og er veldig fornøyd med det. Har ikke prøvd metall da, så vet ikke hvordan det er i forhold..

  2. Hei,
    er det hespetre eller garnvinde du tenker på? Tror nemlig du tenker på garnvinde… (vanlig å blande sammen begrepene)

    Jeg har begge deler i tre og er fornøyd med det, men har som Julia ikke prøvd noe annet.

  3. Etter det jeg vet så brukes et hespetre til å lage hesper av garn. De kan se ut som dette http://www.spinnvilt.no/images/large/kromski/nn_kromski_med_LRG.jpg, som ofte også kalles en niddy noddy eller se slik ut: http://www.spinnvilt.no/images/louet/S-skeinwinder.jpg.

    En garnvinde brukes til å spenne opp hespet, slik at det ikke skal tukle seg sammen til en klump når du nøster. De ser vanligvis slik ut: http://www.spinnvilt.no/images/medium/div/garnvinde_MED.jpg

    Det finnes også hybrider som kan brukes til begge deler: http://www.spinnvilt.no/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=599

    Ser at Store norske leksikon sier at det kan brukes som synonymer, men jeg mener i alle fall at det er to forskjellige redskaper med forskjellig bruksområde. Jeg ville hatt store problemer med å lage hesper av garnet mitt med garnvinden.🙂

    Det er veldig spennene hvordan terminologien kan forandre seg, og jeg lurer på om det har skjedd i takt med at redskapene har blitt mer uvanlige i bruk eller om det alltid har vært uenighet om navn på redskapene.

Legg igjen en kommentar

