Myke merino pulsvarmere

 

Den myke merinohalsen jeg strikket i mars har blitt en fast følgesvenn i kulda. Den er så myk, varm og frisk i fargen. En av kollegaene mine så den og fikk lyst på en, så vi satte en hals i kremet mint i bestilling rett før påske. Jeg bestile garn fra Pickles i påsken, jeg tror det var på en helligdag, til og med. Likevel var garnet var på plass i stua allerede på onsdag, og jeg var strålende fornøyd med det. Onsdag kveld begynte jeg å strikke halsen. Halsen er ganske rask å strikke, så den var ferdig torsdag kveld. Kollegaen min var god og varm allerede på fredag.

Det går med ca 150 gram garn til halsen (jeg tror jeg brukte litt i underkant av det), og to nøster med Abuelita tjukk og tynn tilsvarer ca 200 gram garn. Så med et raskt regnestykke, viser det seg at jeg hadde i overkant av 50 gram garn igjen. Jeg har tidligere strikket votter av det samme garnet og går mye med dem. Og jeg har matchende lue. Så det som gjensto var pulsvarmere.

Jeg tenkte at pulsvarmerne kunne strikkes på akkurat samme måte som resten av vintervarmerne. Jeg startet på samme måte som med vottene fra Grace Jones Vintersett med sekvenser av  rett og vrang. Med pulsvarmerne avsluttet jeg bare arbeidet én sekvens etter tommelen. Jeg ønsket å avslutte på vrang, så jeg stoppet heller etter den første sekvensen enn å strikke en sekvens til med rett og en til med vrang.  Nå har jeg pulsvarmere som ikke går så langt opp på fingrene. Det kjekke er at jeg faktisk har dem på meg i skrivende stund, da fingrene er fri til å skrive.

I går kveld sendte jeg ny bestilling til Pickles. Nå har jeg bestilt lett genser  og lett sommergenser. Så får vi se da om det blir nye gensere denne sommeren eller neste.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

