Søte små selbuvotter

Tidligere i vår strikket jeg mitt første par med selbuvotter. Da vottene plutselig ikke var like store, tenkte jeg at det kunne være greit å strikke flere par. Øvelse gjør mester, sies det, så her er par nummer to. Denne gangen ble det babyvotter, en søt liten gave til venner som har fått smått.

Oppskriften kommer fra heftet «Selbustrikk – votter, vanter, sokker, strømper, luer, skjerf» fra Rauma Ullvarefabrikk. I stedet for Finullgarn brukte jeg Gammelserie, da det var det jeg hadde i hus. Vottene er veldig søte med blondemansjett og pyntetråd tredd gjennom blondene.  Venstre vott gikk det ganske raskt å strikke. Da jeg begynte på den andre votten begynte jeg selvfølgelig først på atter en venstrevott. Jeg raknet ned til mansjetten og prøvde igjen. Jeg var opptatt av å strikke ganske stramt, og det viste seg at denne votten fikk en helt annen størrelse enn den første. Så jeg måtte strikke enda en høyrevott.

Litt etter mansjetten viste andre høyrevott seg å være enda en venstrevott. Her måtte det raknes igjen. Da jeg endelig var på rett spor fulgte jeg nøye med på fastheten og målte mot venstrevotten ofte. Nå ble høyrevotten likevel noe mindre enn venstrevotten, men forskjellen var ikke på langt nær så stor som sist.

Det virker som om jo mer opptatt jeg er av at resultatet skal bli bra, jo flere feil gjør jeg. Det har også sneket seg inn en liten mønsterfeil på votten, men jeg sier ikke hvor. Jeg har nylig lært at det er en del av sjarmen og at feil er lykkebringende, så da er kanskje noen småfeil helt nødvendige. Da jeg prøvde å finne mer om overtro og strikking fant jeg en artikkel som omhandlet en strikkhopper, en ulykke og en krokodille og så fant jeg en hel haug med motstridende påstander om strikking, feil, lykke og ulykke. Jeg tror jeg får spare det temaet til en regnværsdag. Vottene er ferdige og nesten samme størrelse med en mønsterfeil for hell og lykke. Hva mer kan man ønske seg?

Vi strikkes!

 

 

 

 

2 thoughts on “Søte små selbuvotter

  1. Tusen takk for de super nydelige vottene Vilma fikk!
    Du er en maskin når det kommer til strikking også🙂 Som nevnt tidligere – Vi gleder oss til å ta de i bruk når vottesesongen starter igjen. Hihi!

    God strikkings!

    • Bare hyggelig. Min glede🙂 Gleder meg til vottesesongen. Godt det fortsatt er et kjølig drag i lufta, så jeg kan strikke og gå med ulltøy litt til🙂

Legg igjen en kommentar

