Kjøkkenhagen min

Jeg har på ingen måte grønne fingre. Fra min lille leilighet i byen trenger jeg likevel et lite grøntområde som jeg kan omgis av. Da skal jeg selvfølgelig ikke male veggene grønne eller kjøpe grønne møbler, men sørge for at vi har noen grønne planter i hus og på balkongen når været tillater det.

Mitt lille planteeksperiment startet vel for noen år siden. Da sådde jeg paprika for første gang. Etter en periode der jeg lurte på om alt hadde gått galt, og om jeg kanskje burde slå ut jorda igjen, dukket det plutselig opp noen grønne prikker i potten. Jeg hadde plantet alt i samme potte, og etter hvert som tre planter vokste seg større, skjønte jeg at det var på tide å gi dem hvert sitt hjem. Plantene bar frukter allerede første våren. Først ble disse bittesmå klokkene grønne, og etter hvert ble de rødere. Med rødheten kom den søte smaken. Når sesongen var over, og kulda kom snikende, virket det som om planten gikk i dvale. Jeg liker ikke å kaste planter som lever, selv om de ser pjuske ut. Spesielt ikke når de ser pjuske ut. Så jeg vannet dem av og til og tok vare på dem, selv om de ikke var grønne og ikke så helt levende ut. Når våren kom med lys og varme, dukket det opp igjen et lite grønt skjær i plantene. Jeg ante håp, og fortsatte å vanne dem. De ble stadig grønnere, og til slutt kom disse små hvite blomstene som varslet frukt. Og paprikaplantene mine gikk gjennom akkurat den samme syklusen til en tredje sesong. I alle butikkene jeg var innom påsto de at paprika er en sesongplante, og at den kun holder en sesong. Jeg har ikke grønne fingre, jeg har ikke peiling på planter, men jeg vet at det ikke er sant. Nå venter jeg på at en siste plante skal komme til liv igjen denne sesongen, men jeg aner at forrige sesong var siste.

 I fjor satte jeg ut flesteparten av blomstene mine på balkongen, og det ble utrolig grønt og fint. Det var nesten som å ha min egen lille hage, midt i byen. Ute på den lille balkongen fikk vi akkurat plass til en liten hagesofa, et rundt bord og en stol. Så flyttet to basilikumsplanter, en timian, en gammel julestjerne, to paprikaplanter (jeg mister et hvert år, virker det som), en pellargonia og to duftpellargonier ut. I løpet av vinteren hadde jeg satt i gang et litt feilslått tomater-utenfor-sesongen-prosjekt. Tre tomatplanter vokste seg enorme, den ene klatret oppover veggen og nådde etter hvert over balkongdøra. Men det ble ingen tomater. Gressløken ble heller ikke som planlagt, den vokste liksom aldri opp. Det ble noen spinkle gresstuster, og det ble med det i fjor sommer. Da kulda satte i, fikk julestjerne og pellargonier bli med inn. En paprika ble med videre. Basilikumen ble spist. Gressløken ble stående ute da snøen falt, og tomatprosjektet gikk i søpla.

Når vinteren endelig slapp sitt grepp i vår, sto en pjusk rekke potter igjen. Jeg gikk ut for å rydde i bedet og kaste gressløken, da jeg oppdaget at den spirte. Det var ikke pjuske gresstrå, men sterke små gressløk. I vinduskarmen står pellargoniaene og julestjerna. Julestjerna sikter på en tredje julesesong. På kjøkkenet står avstikkere fra pellargoniaen og roper etter jord. Det skal de snart få.

 

Jeg sto på balkongen ikledd pysj og vårstemning i dag morges og skulle ta bilder av de standhaftige gressløkene da regnet ble til hagl som pisket og slo mot balkongen. Vårstemningen ble borte. Så nå skal lage meg en varm kopp te, krype godt innunder et pledd og grue meg til den obligatoriske joggeturen senere i dag.

Vi skrives!

5 thoughts on “Kjøkkenhagen min

  1. Very nice, congratulations with your gressløk. We had one which came back year after year at Crow Place; it even spread. I like plants that take care of themselves. The perlagonia which I got from you seem to have accepted their new home. My daffy bulbs from last year have flowered at the bottom of the garden, and the bridal wreathe is green and waiting. Our hedge is thick and green, and the birch is about to flower, which I am now prepared for! Happy Spring!

    • Why, thank you! I happy with them. I’m hoping they’ll grow even stronger. If you rub the leaves gently the scent gets stronger. Lovely, post some pictures on your blog or on fb🙂

  2. Julestjerne på tredje sesong?? Du skriver tull, tror jeg! Du må jo ha grønne fingre. Jeg trenger hjelp i hagen min. Jeg kan spandere deilig grillings som betaling?

    Jeg vil ha avleggere/stiklinger!

    Vi skrives, flinka!

    • Grønne fingre tror jeg ikke det er, mer sannsynlig at det handler om flaks🙂 Klart jeg kan, det hørtes utrolig koselig ut. Jeg kan jo ingenting om hager og sånt, men jeg hjelper gladelig til. Vil du ha noen duftpellargonier?

Legg igjen en kommentar

