Knekkebrød og kjernerundstykker

Alle spiser variasjoner av knekkebrød for tiden, og jeg synes det virker som om alle lager sitt eget knekkebrød. Jeg har aldri laget knekkebrød før og er ingen baker, men siden knekkebrød hverken inneholder gjær eller bakepulver, tok jeg sjansen.

Min flotte svigermor derimot, kan bake. Når vi er på besøk står alltid hjemmebakte rundstykker, scones, horn eller brød på frokostbordet. Det ser lekkert ut og det smaker godt. Så når hun sendte oss en oppskrift på knekkebrød, var det ikke til å unngå. Det måtte lages knekkebrød.

Oppskriften besto av en del frø, kjerner, kli, mel og vann. Det første jeg gjorde var å finne meg et egnet målebeger, og på ekte amerikansk vis valgte jeg meg en kopp.  Når alle ingrediensene var blandet godt sammen, skulle røra fordeles på en stekeplate dekket av bakepapir. Deretter skulle platene i ovnen.

 

Etter ca ti minutter i ovnen begynte deigen å bli fastere, så da tok jeg den ut og skar den i passe biter. Deretter gikk platene inn i ovnen igjen. Der fikk de bli og godgjøre seg i omtrent en time. Og vips hadde jeg nystekte knekkebrød til kvelds.

Etter knekkebrødråvareinnkjøpet viste det seg at jeg hadde nesten alt som skulle til for å lage kjernerundstykkene jeg fant i iForm. Så i dag morges var det bare å sette på kaffevann og hente frem bakebollen igjen. Denne oppskriften inneholder ikke mel, bare kjerner og frø, så jeg var litt spent på hvordan rundstykkene skulle holde sammen. Deigen skulle helles i muffinsformer og stekes i en time.

 

Så gjorde jeg det, da.  Men det ble liksom ikke helt riktig. Rundstykkene var ganske bløte og hang ikke sammen. De var nærere som en slags granola eller havregrøt i muffinsform. Jeg ga dem en omgang til i ovnen, og de ble bedre, men fortsatt litt bløte. Neste gang skal jeg ikke bruke kopp som måleenhet, og kanskje jeg blander i litt mel etter å ha forsøkt nøyaktige mål. Det er visst en viktig del av bakingen. Det er også mulig litt ventetid på benken etter baking hjelper. Ja ja, jeg ble mett og det smakte godt.

Vi skrives!

 

 

One thought on “Knekkebrød og kjernerundstykker

Legg igjen en kommentar

