Loppis-raid

Jeg flyttet netopp inn i ny leilighet og mangler det meste. Servise, bestikk, møbler, glass, you name it, jeg trenger alt. Interiøret mitt bestod inntil nylig kun av seng, hylle og et par ølkrus stjålet fra diverse utesteder for ca ti år siden. Så ille stod det til.

Lista over ting jeg trengte var lang:

  • Sofa
  • Vinglass
  • Whiskeyglass
  • Ildfaste former
  • Bestikk
  • Store middagstallerkener
  • TV-møbel
  • Kommode
  • Lite stuebord

I tenårene var jeg skikkelig god til å gå på loppis. Fra 1995 til 2005 bestod minst halve garderoben min av loppisklær. I de senere årene har jeg rett og slett glemt at denne muligheten fantes, og det er minst åtte år siden jeg var på loppis sist. Det var helt tilfeldig at det plutselig gikk opp for meg at det nå er sesong, og at jeg faktisk kan finne alt jeg trenger på loppis i stedet for å måtte lide meg gjennom X antall turer på IKEA.

Grimme Grorud
Første loppisopplevelse i dette decenniet fant sted på Majorstua skole. Jeg droppet tilfeldigvis innom forrige lørdag fordi jeg var i området. Det var sent på dagen og mye var allerede borte, i tillegg var jeg litt bakfull og orka egentlig ikke lete så nøye. Jeg fant ikke noe der, men gamle loppisvaner var likevel vekket til live og neste dag bar det av sted til Grorud skole med handleliste i lomma. Markedet på Grorud var ikke spesielt godt. Det var lite plass og for mange mennesker. Utvalget var heller ikke til å skryte av, men jeg fant meg noen store hvite tallerkener, relativt fint bestikk i tre og et helt streit dørslag.

Emaljemania 
Før jeg forteller om det fantastiske loppemarkedet på Nordseter skole som jeg og Jessica var på forrige helg, må jeg fortelle en liten historie om emalje. Her en natt tok jeg nattbussen hjem fra sentrum. Der kom jeg tilfeldigvis i snakk med en kar omtrent på min alder (30ish). Vi snakket om løst og fast for å få tiden til å gå. Jeg nevnte tilfeldigvis at jeg skulle på loppis neste dag og da ble han helt i harnisk og satte igang en lang tirade om hippe unge oslodamers hang til gamle lopper.

HAN: Hva ER det med jenter og loppis?? Jenter skal alltid gå på loppis og finne sånne gamle teite ting som ingen andre har lyst på. Og så har dere dilla på sånn derrre…. sånn derre….. hva heter sånn derre greier som er uttapå?
MEG: … øh… emalje?
HAN: JA!! Emalje! Hva er greia med emalje??
MEG: …øh, jeg vet ikke?

Dessverre var vi da kommet til mitt stopp og jeg fikk ikke utforsket denne unge mannens aversjon mot emalje. Men neste helg da jeg hadde mast nok på Jessica til at hun ble med meg på marked på Ekebergsletta og videre til loppis på Nordseter skole, fikk jeg meg en god latter. Jeg leste opp den lange lista mi over alt jeg ville lete etter, men Jessica hadde bare ett ønskekjøp for dagen. Og hva var det hun skulle se etter? Jo, nettopp… EMALJE.

Denne emaljetrenden har gått meg hus forbi, må jeg innrømme. Hele studietiden hadde jeg tre shtøgge gamle emaljegryter jeg arva fra mamma, og det er de jeg først og fremst tenker på når noen nevner det… men de var nå ganske fine da, de Jessica fant.

Ekeberg ftw
Markedet på Ekebergsletta var som et gigaloppis med utrolig mange fine ting. Men her virka det som om de fleste selgerne var ganske drevne i gamet, og derfor ikke solgte så kjedelige ting som vanlig kjøkkentøy, og det var jo det jeg var ute etter. Fant likevel noen enorme Riedel-vinglass her, og disse regner jeg som dagens fangst.

Nordseter skole arrangerer loppemarked to ganger i året, og har rykte på seg for være et av Oslos beste. Jeg skjønner hvorfor; markedet var godt arrangert og her var det masser av fine ting. Jeg fikk krysset av alt på handlelista bortsett fra kommode og TV-møbel.

Konjakkglass med mønsterkant. I løøøøv it.

Hvitvinsglass fra Schott.

Verdens fineste sofa!

Var egentlig på jakt etter whiskyglass. Disse er for smale til whisky, men de var så pene at jeg kjøpte dem likevel. Fant ut etterpå at de nesten passer bedre til å drikke whisky av enn vanlige whiskyglass. For som jente kan det ofte være litt mye med all whiskyen som passer oppi et vanlig bredt whiskyglass. Oppi disse glassene passer det derimot en perfekt dose whisky til en jente. Chickwhiskyglass, altså.

Dette innlegget er skrevet av Annika, søstra til Jessica.

One thought on “Loppis-raid

  1. So, the pretty brown emalje gryter weren’t nice, hmmm? Beggers can’t be choosers! 😀 My pleasure! But the cognac glasses are SOO CUTE! And the sofa says ANNIKA all over it. Congrats!

Legg igjen en kommentar

