Lett bomullsgenser fra Pickles

 

Jeg nevnte i et tidligere blogginnlegg at jeg er i gang med en genser. Jeg trodde jeg skulle bli ferdig forrige helg. Så ble ikke ting helt som planlagt, og jeg måtte strikke en uke til. Nå i helgen, lørdag morgen, ble jeg ferdig med min aller første genser (bortsett fra de minigensereggevarmerne jeg strikket i påsken). Det morsomme er at genseren i full størrelse i all hovedsak skulle strikkes på samme måte som de pittesmå.

Dette er Pickles Lett sommergenser, strikket i Pickles Thin Organic Cotton, og jeg har gått for størrelse L.

For å strikke denne genseren måtte jeg først lære meg et nytt ord, «bol». En bol er, sier ordboka, en kropp uten lemmer. Så genserstrikkingen startet på bunnen av bolen. Så skulle ermene strikkes. De ble tilfeldigvis fem cm lengre enn oppskriften foreslo. Deretter strikket jeg ermene og bolen sammen med raglandsfelling. Det så så utrolig komplisert ut, ikke skjønte jeg beskrivelsen i oppskriften da jeg leste gjennom den ca 15 ganger før jeg begynte å strikke. Likevel var det fullstendig gjørbart, også for en grønnskolling. Jeg gjorde bare akkurat det oppskriften sa (med unntak av lengden på ermene) og avsluttet med noen sting under ermene, festet trådene og vips hadde jeg en genser.

Jeg må nesten presisere at jeg foretrekker å befinne meg bak kameraet og ikke foran. Jeg var ikke helt begeistret for å ta bilde av meg selv til dette innlegget. Dessverre kommer ikke genseren helt til sin rett uten en kropp, så jeg måtte bite i det sure eplet og finne frem selvutløseren. Så fulgte et fotoshoot med meg selv på begge sider av kameraet.

Fotoshoot til tross, jeg ble så glad i genseren at jeg satte i gang en ny genser med en gang. Straks jeg hadde festet alle trådene, begynte jeg på Pickles Lett genser i lyseblå merino og silk mohair. Nå må jeg kanskje få strikket noen cm til før det blir kveld. Det kan vel også tenkes at jeg skal gi meg selv belønning for strevet og kjøpe inn et nytt mykt, pent prosjekt eller to.

Vi skrives!

 

3 thoughts on “Lett bomullsgenser fra Pickles

  1. Tilbaketråkk: Lett genser | jessicasloft

Legg igjen en kommentar

