Pavlova med bær

Gratulerer med dagen!

Det er 17. mai i dag. Jeg våknet til øspøsende regn i morges. I kjøleskapet sto en halvferdig vaniljekrem. Marengsbunnen sto klar og kjøleskapet var fult av jordbær. Planen var å lage pavlova. Jeg begynte prosessen i går, og hadde litt å fortsette på i dag.

Først må jeg presisere at jeg aldri har laget pavlova før. Jeg har fått det servert som dessert, og har vært strålende fornøyd med det. Men dette er altså første gang jeg prøver meg selv. Jeg fant en passende pavlovaoppskrift på nett, på dinmat.no. Jeg innså at jeg nok burde lage vaniljesausen selv også om det skulle bli ordentlig. Jeg har ikke laget vaniljekrem før heller, selv om jeg har noen erfaringer med sjokoladepudding og vaniljesaus fra heimkunnskapen. Jeg fant en oppskrift på vaniljekrem på klikk.no Etter å ha lest oppskriftene nøye flere ganger, startet jeg med vaniljekremen.

 

Vaniljekrem 

Mens vaniljestangen bløtgjorde seg i et varmt melkebad, skilte jeg eggeplommer og hviter. Jeg slo eggeplommer, maisena og sykt mye sukker sammen. Når melken hadde kokt opp, helte jeg denne vaniljemelken over eggene og blandet godt. Så skulle blandingen tilbake på varmen og «varmes forsiktig opp». Det sto liksom ikke noe i oppskriften om hvor lenge det skulle varmes opp og om det skulle koke eller ikke. Jeg lot det stå en stund mens jeg blandet godt, så tenkte jeg at det kanskje var ferdig og satte det på benken og lot det kjølne. Senere skulle stivpisket krem blandes inn, men jeg var så usikker på konistensen at jeg satte alt til side en stund. I mellomtiden begynte jeg på marengsen.

Marengs

Eggehvitene skulle stivpiskes. Med den sukkermengden som skulle til, tenkte jeg at jeg nok burde stivpiske hvitene for hånd. Med halvstive egg i bollen begynte musklene i armen å trekke seg sammen og krampe seg til, men jeg minnet meg selv på hvor mye sukker og fløte som skulle til, og fortsatte å vispe.  Jeg klarte bare så vidt å piske inn to teskjeer med hvitvinseddik. Jeg måtte hvile armen litt, så blandet jeg inn sukker, maisena og vaniljesukker, og fortsatte å vispe til røra ble blank og smidig. Jeg helte røra på et bakepapir i en tilnærmet sirkulær form og stappet den i ovnen som var forvarmet til 250 grader. Jeg satte ned temperaturen til 100 grader da marengsen gikk i ovnen og der fikk den stå i en time.

I mellomtiden satte jeg meg godt til rette i sofaen med amerikanske sitcoms og strikketøy. Jeg strikker på en lett genser fra Pickles i merino og silk mohair. Den blir så myk, og jeg gleder meg til å kunne ta den på meg. Jeg klarte nesten ikke rive meg vekk fra arbeidet (og tv-en) da det var gått en time.

Straks marengsen var ferdig, valgte jeg å kapitulere for kvelden til tross for at vaniljekremen nok ikke var ferdig. Alt ble pakket i plast og satt i kjøleskapet til den store dagen.

 
Vaniljekremen tykner

Så våknet jeg i dag morges til en grå 17. mai-himmel. I bakgården sang regnet siste vers av en litt sliten klagesang. Bakgården utgjorde en perfekt bakgrunn for tedrikking og lesing, men det passer seg kanskje ikke på 17. mai. Jeg hentet vaniljekremen ut av kjøleskapet, og fortsatte der jeg slapp i går. Hjernen min fungerer bedre om morgenen enn om kvelden, og jeg innså av vaniljesauserfaringene mine fra barneskolen at sausene pleide å tykne når de nærmet seg kokepunktet. Da ble det andre boller. Sausen tyknet, og jeg kunne jeg la den lekre, velsmakende kremen stå og kjølne. Da var alle delene klare, og det var bare å vente til passende  kakespisetid.

Sola hadde så vidt begynt å smile sjenert til Oslo fra bak en sky, og det var på tide å gå ut en tur og se på folkelivet. Alt smaker jo bedre når vi har vært ute en tur.

 

Jordbær og sjokolade 

Så var det endelig på tide å montere pavlovaen. Jeg la marengsbunn, krem, vaniljekrem og jordbær i lag, jeg vet ikke om det er nødvendig å skrive så mye mer om det, så jeg lar bildene tale for seg selv. Det sto ikke noe om sjokolade i oppskriften, men jeg følte at det kanskje manglet et dryss med revet sjokolade på toppen.

Vi skrives!

 

One thought on “Pavlova med bær

  1. MMM, sounds really good, Hope you enjoyed it! We had chocko cake after baked laks, and my Gina and I had a liqouer; and the little ones had already eaten waffles and wiener pølse and ice cream — I had a yummy fruit salad later in the evening, Happy and smiling!

Legg igjen en kommentar

