Kos med kål

Oslo Vegetarfestival gikk av stabelen i går. Jeg er ingen strikt vegetarianer, men setter pris på et godt vegetarmåltid. Jeg er mest opptatt av å være bevisst på råvarene og ressursene. Resultatet blir at at jeg spiser lite kjøtt og velger gladelig et annet alternativ. Oslo Vegetarfestival skjer hvert år og er et artig sted å finne ny inspirasjon og ideer. I år gikk jeg for første gang på et av foredragene. Det handlet om linser og bønner og ble holdt av to fyrer som startet opp Persilleriet i Trondheim noen år tilbake. De samme gutta solgte meg en liten kokebok, «Mer kål – mindre jål», og en hummuskubbe (NAM!) fra standen sin. Ny kokebok krever naturligvis eksperimentering. På baksiden av kokeboka står det at man får lov til å gjengi oppskrifter i bloggen sin mot å henvise til www.perogrichard.no, og da lar jeg vel ikke den anledningen gå fra meg.

Jeg er ikke fyllesyk i dag, men kanskje noe redusert, og jeg har hørt en gang at kål fungerer godt mot fyllesyke. Da er det kanskje ingen stor overraskelse at jeg måtte teste en kåloppskrift til lunsj.

Kong kål (fra Mer kål – mindre jål)
Stekt kål med søt soya og chili

5dl finsnittet kål
2ss finkuttet løk
2ss søt soyasaus
1ts chilipulver
1ts revet limeskall

1. Stek løk og kål i medium varm panne. Etter 4 minutter frigjøres karakteren i kål.

2. Tilsett soyasaus, limeskall, chilipulver og stek i 2 minutter.

Da har jeg testet én oppskrift. Det var godt. Jeg liker spesielt godt at råvarene man trenger til oppskriftene, er tilgjengelige. Råvarene kan være en utfordring, synes jeg, i kokebøker for veganere og vegetarianere. Det er så mye rart som skal til for å lage maten. Her tror jeg at jeg allerede har mye av det jeg trenger. Mens jeg sitter her og skriver om mat kjenner jeg at har begynt å rumle i magen igjen. Jeg tror jeg skal teste én til middag også. Da blir det spicy chicks, kikerter i currysaus.

Vi skrives!

4 thoughts on “Kos med kål

  1. MMMM, mat! When I come to visit, can I have some please? I think the absolute best kål is nykål – lightly steamed with new potatoes — nothing like it!

Legg igjen en kommentar

