Skjerf og pulsvarmere med heklet blondekant

Jeg har sommerferie. Det er bare det at sommeren har uteblitt så langt. Neida, jeg overdriver selvfølgelig. Vi har tilbrakt et par uker i Kirkenes og vi har hatt noen kjempeflotte sommerdager i løpet av oppholdet, men også noen kalde dager med nordavind, mye nedbør og 6 °C(!). Regn som pisket mot ansikt og hender mens paraplyen beviste seg ubrukelig i vinden hjalp meg innse at jeg trengte et lett skjerf og kanskje noe attåt.

På Husfliden i Kirkenes fant jeg Royal Alpakka fra Dale Garn, anbefalt pinnestørrelse 3-3,5. Jeg ville ha noe litt luftig (og som gikk raskt) så jeg kjøpte rundpinne 4,5 60 cm. Jeg la opp 40 masker og strikket skjerfet i rillestrikk. Da skjerfet hadde ønsket lengde og rakk rundt halsen min pluss litt, strikket jeg to pulsvarmere i glattstrikk. Jeg hadde ikke lyst til på kjøpe komplett nytt strikkeutstyr for anledningen, så jeg brukte en teknikk som kalles «magic loop» for å kunne bruke den lange pinnen til å strikke en kortere ring. Jeg la opp 40 masker til pulsvarmerne, og strikket til passende lengde. Jeg lagde hull til tommelen ved å felle ti masker, og plukke opp igjen ti masker på neste omgang og fortsatte til jeg synes de var lange nok. Jeg noterte meg selvfølgelig antall masker og omganger, så jeg kunne lage den andre likedan.

På Husfliden fant jeg et lysere garn som kunne passe til heklede kanter. Det var lettere sagt enn gjort å oppdrive en heklenål i riktig størrelse, og jeg måtte trosse regn og nordavind for å få fullført prosjektet. Jeg heklet en kant med fastmaskser i det lyseste garnet rundt toppen av pulsvarmerne og tommelhullet. Svigermor viste meg en blondekant som jeg heklet langs bunnen av pulsvarmerne og i endene av skjerfet. Blondekanten startet med 3 luftmasker og fortsatte med 1 stav som skulle hekles i starten av luftmaskerekken, der hvor luftmaskene ble festet til strikketøyet. Dette ble til en liten halvsirkel, som jeg deretter festet med en fastmaske i strikketøyet et passende antall strikkede masker bortenfor. Jeg valgte å feste buen to strikkede masker bortenfor starten av hver bue. Dette tok ikke lange tiden, og vips hadde jeg litt ekstra tøy til kalde sommerdager. Nå er det naturligvis strålende sol og 25 varmegrader.

I løpet av ferien har jeg tatt masse bilder, og har allerede et nytt blogginnlegg snart klart. I mellomtiden legger jeg ut minst et bilde hver dag på phloggen (bildebloggen) min, Jessica’s lens.

3 thoughts on “Skjerf og pulsvarmere med heklet blondekant

  1. Tilbaketråkk: Hals av merino, alpakka og mohair | Jessicas loft

  2. Tilbaketråkk: Merinosjal | Jessicas loft

  3. Tilbaketråkk: Supermykt skjerf | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

