Blå og hvit soljakke

 

I det siste har jeg hatt flere åpne strikkeprosjekter samtidig, og jeg har ikke strikket så mye som opprinnelig planlagt i sommer. Det ble derfor et poeng for meg å brette opp ermene og kjøre på for å få unna noen av prosjektene før høsten kommer. Først ut var en soljakke fra Pickles. Jakken er strikket i Abuelita 3-tråds merino og Pickles økologisk bomull.

Denne gangen orket jeg ikke bruke meg selv som fotomodell, så jeg prøver meg med noen bilder av bare jakken og håper det holder. Jakken er strikket i relativt enkle teknikker, med annenhver stripe glattstrikk og rillestrikk. Den største utfordringen for meg var sammenvevingen av forstykkene og bakstykket over skuldrene. Med en instruksjonsvideo og litt tid og tålmodighet lar også dette seg gjøre. Jeg fulgte ikke den da jeg fant denne på engelsk først. Den var veldig bra. Utfordringen var at jeg startet på dette arbeidet ca kl 23:00 en lørdags kveld, og jeg er et A-menneske. Dette overmodige prosjektet innebar jo derfor at jeg satt i mørket og kaldsvettet mens jeg spilte videoen om igjen og om igjen. Jeg måtte rakne vevingen flere ganger og sa gjentatte ganger til meg selv at jeg nok ville få et bedre resultat om jeg bare ventet til morgenen etter. Så sa jeg til meg selv at det ville være deilig å bli ferdig med bare en liten side nå i kveld. Så jeg ventet ikke. Jeg ble ferdig med den ene siden nærmere kl 1:40, gjennomsvett og frustrert.

Arbeidet fortsatte dagen derpå. Når resten av jakken hang sammen, sydde jeg sammen stykkene under ermene. Så gjensto det bare å strikke stolper langs forstykkene og noen omganger glattstrikk rundt ermene – jo, og å feste uendelig mange tråder. Det gikk ganske radig, og trådene lot seg feste.

Vips hadde jeg en soljakke og hva passer vel bedre nå mens det fortsatt er noen dager med sol igjen. Nå må jeg se hva annet jeg har i skapet som skal sluttføres.

Vi strikkes.

2 thoughts on “Blå og hvit soljakke

  1. Tilbaketråkk: 2012/08/20 Oslo | Jessica's lens

Legg igjen en kommentar

