Hals av merino, alpakka og mohair

Her om dagen hadde jeg et aldri så lite Pickles-raid på nett med et påfølgende raid i butikken. Noe av garnet er selvfølgelig allerede tiltenkt et prosjekt, men noe kjøpte jeg bare fordi det var mykt og pent. Etter å ha sett alle de fine halsene folk har funnet frem nå når kulda setter inn, tenkte jeg at noe av dette m garnet kunne passe fint til en hals.

Jeg hadde to nyinnkjøpte nøster med Pickles Extra Fine Merino som kunne passe fint rundt halsen min. I skapet hadde jeg noen rester av fiolett- og lavendelfarget Royal Alpakka fra Dalegarn etter at jeg strikket skjerf og pulsvarmere i sommer.

Jeg la opp rett i underkant av 40 masker og startet. Jeg strikket halsen i rillestrikk (rett på begge sider av pinnen) med dobbel tråd, en tråd alpakka og en tråd merino, på pinnestørrelse 8. Da jeg var tom for et av alpakkagarnene, fortsatte jeg med det andre. Når begge alpakkagarnene var tomme, fortsatte jeg med dobbel merinotråd. Da jeg var kommet til veis ende med merinoen, synes jeg det manglet litt på lengden for at jeg skulle kunne fåden rundt halsen min to ganger. Heldigvis befant det seg noe okerfarget fin merino med matchende honningfarget silk mohair i posen etter Pickles-raidet, så jeg kunne fortsette i 10 cm til. Til slutt sydde jeg sammen endene med blandingen av oker og honning. Og vips, så har jeg en kjempemyk hals å varme halsen med i høst.

Nå klødde det litt i fingrene etter å fortsette med kombinasjonen av honning og oker. Jeg tror det er i ferd med å bli tilhørende lue og pulsvarmere i patengstrikk.

Vi skrives!

One thought on “Hals av merino, alpakka og mohair

  1. Tilbaketråkk: Honninglue i patentstrikk | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

