Alpakkapulsvarmere

 

Jeg har endelig blitt medlem av Husfliden. Jeg sendte dem en innmelding i juni og fikk bekreftet at e-posten var mottatt, men så skjedde det ingenting. Med innmeldingen prøvde jeg å melde meg på et kurs i nålebinding, så jeg var litt ivrig etter å få bekreftet at jeg var blitt medlem. Vel, endelig (nå i oktober) fikk jeg blad og regning i posten – og i slutten av måneden skal jeg på kurs i nålebinding! Nå er ikke jeg nødvendigvis ei som venter i fire måneder på å lære meg noe jeg har lyst til å lære, så  jeg har allerede prøvd meg litt på nålebinding ved å følge papirbeskrivelser og videoer på youtube. Jeg laga noen okerfargede pulsvarmere i forrige omgang, og nå fikk jeg lyst til å prøve igjen.

 

Jeg hadde noe fryktelig mykt Pickles Pure Thick Alpaca som så perfekt ut, så jeg satte i gang. Jeg gjorde presis det herren i en youtube-video gjør. I den første videoen viser han hvordan legge opp første omgang. I den andre videoen viser han hvordan man lager en runde av remsen sin og fester andre omgang i første omgang.

 

For en gangs skyld noterte jeg det jeg gjorde mens jeg gjorde det, så da tenkte at jeg kunne dele oppskriften. Det er ikke noe avansert, det mest avanserte er å lære seg teknikken.

Den første omgangen er 21 cm lang. Dette er det bare å tilpasse eget håndledd. Deretter fortsatt jeg 5 omganger. På den 6. omgangen økte jeg omgangen med 4 sting jevnt fordelt på omgangen. Dette gjorde jeg ved å feste to sting i samme sting fra forrige omgang. På den 7. omgangen økte jeg ytterligere 2 sting. Dette er det også greit å tilpasse etter prøving på seg selv. På den 8. omgangen lagde jeg hull til tommelen. Jeg bandt derfor 10 sting som jeg ikke festet på den forrige omgangen. Så begynte jeg å feste stingene på forrige omgang igjen. Jeg fortsatte til totalt 10 omganger. Deretter prøvde jeg å gjøre det samme en gang til. Størrelsen på stingene og omgangene avhenger naturligvis av garnet og tommelstørrelse, så det er det bare å tilpasse antall omganger etter garn og ønsket lengde.

Jeg prøver å gjøre endene pene ved å nappe litt i knutene slik at det første og siste stinget blir så små som mulig. Og til slutt, noe av det kjedeligste jeg vet, festet jeg trådene forsiktig ved å sy dem inn i stingene.

Hva skal jeg ta meg til nå, mon tro? Skal jeg strikke ferdig genseren jeg holder på med eller sette i gang med en lue som kan gå til pulsvarmerne? Eller skal jeg begynne på julegaver og småsaker til julemessen på jobben?

Vi skrives!

2 thoughts on “Alpakkapulsvarmere

  1. Tilbaketråkk: Votter i nålebinding | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

