Honninglue i patentstrikk

Til å passe til den nye favoritthalsen min i alpakka, merino og silk mohair tenkte jeg at en supermyk lue i okerfarget merino og honningfarget silk mohair ville passe meg fint. Jeg har en del krøller på hodet og en litt løs, supermyk lue kan være en fin krøllebeskytter når kulda setter inn for alvor. For at krøllene mine ikke skal klemmes flate allerede før jobb hver dag i vinter, trenger jeg en lue med god plass.

Min favorittoppskrift på lue i patentstrikk kommer fra boka «Strikking» (jeg lurer på om det har kommet en ny utgave, men jeg viser bare frem den jeg har). Det finnes flere måter å gjøre patentstrikk på, garnstudio har flere instruksjonsvideoer på sidene deres, her er én. Den metoden jeg bruker, er å legge opp et partalls antall masker og starte med en rett maske. Deretter tar jeg over en maske fra venstre til høyre pinne og legger et kast (legger tråden over fra forsiden av arbeidet til baksiden av arbeid, så garnet ligger dobbelt) over masken. Slik strikker jeg pinnen ut. Deretter snur jeg arbeidet og gjør det samme hele veien tilbake. Jeg begynner denne pinnen med en vridd rett. Da blir de doble trådene strikket sammen og de enkle maskene tatt over til høyre pinne med et kast. Det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt, men det tok meg litt tid å finne ut av dette første gang jeg gjorde det. Denne metoden krever at jeg strikker frem og tilbake. Jeg tror jeg skal forske litt og finne ut hvordan jeg kan gjøre det når jeg strikker rundt også.

One thought on “Honninglue i patentstrikk