Herrelue i alpakka og ull

Jeg elsker høsten. Høsten er definitivt favorittårstiden min. Etter en spasertur i ruskeværet er det så deilig å ta seg en varm kopp te og hente frem strikketøyet. Dessuten er høsten og vinteren den eneste tiden jeg kan gå med ull, ellers blir det rett og slett for varmt. Nå sitter jeg her i egenstrikka genser med alpakkaskjerfet rundt halsen og skriver på dette innlegget, mens jeg venter på at den nystrikka lua skal tørke etter toving.

Pappa ønsket seg en varm lue i bursdagsgave. Det sa jeg selvfølgelig ja til for et halvt år siden. Så kom bursdagen hans, og jeg kom på at jeg ikke hadde strikket noen lue enda. Vel, jeg tok pinnene fatt og satte i gang. Jeg fant et deilig alpakka- og ullgarn fra Dale. Garnet heter Condor, og jeg falt for fargen lysegrå/hvit. Oppskriften fant jeg i Dale Garn, «Tilbehør», nr 259, oppskrifstnummer 25928.

Jeg strikket først en lue med anbefalt pinnestørrelse, på bambuspinner i størrelse 5. Jeg strikket deretter en lue til på pinnestørrelse. Jeg fant bare fire av bambuspinnene, så den femte pinnen ble i metall. Jeg forlenget ribbestrikkstykket til 9 cm i stedet for 7 som i originalen. Så fortsatte jeg til totalt 26 cm lengde (i stedet for 22 cm), før jeg begynte fellingen. Derfra fulgte jeg oppskriften. Sistnevnte lue fikk seg en tur i vaskemaskinen på 40 graders vask i en time.

Ut av vaskemaskinen kom en kartank-ish lue, som trengte litt forming og strekking før den kunne tres over hodet mitt. Jeg utvidet den enda mer ved å tre den våte lua på hodet til mannen min. Han så i grunnen litt morsom ut med en våt tjukktovet lue på hodet mens han sto og loddet i forsterkeren sin. Nå gjenstår det å se om den passer på hodet til pappa også. Ellers var det mange fine oppskrifter i heftet, så jeg gleder meg til å sette i gang med enda flere varme småting til høsten og vinteren.

3 thoughts on “Herrelue i alpakka og ull

  1. Tilbaketråkk: Luelek | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

