Tomler i lange baner

Nå er det jul igjen! Det er kanskje en mild overdrivelse, men dersom jeg skal ha noe å selge på julemessa i desember, er det på tide å sette i gang produksjonen. I fjor solgte jeg votter, og i år gjentar jeg suksessen. I fjor fulgte jeg én og samme oppskrift, i år prøver jeg ut flere forskjellige. Jeg har funnet noen fine oppskrifter på nettet og noen har jeg kjøpt.

Så langt i høst har jeg prøvd meg på tre forskjellige typer.

Årets første oppskrift fant jeg i en bok jeg fikk til bursdagen av verdens beste svigermor. Den er dansk og heter «HOME MADE». Vottene strikkes av to tråder Eskimo. Med to farger blir votten ganske kul. Vottene strikkes frem og tilbake på to pinner. Ved tommelen skulle jeg bare fortsette å strikke frem og tilbake på de maskene den skulle lages av. Så når tommelen var lang nok, fortsatte jeg på resten av votten til den hadde fått riktig lengde. Da var det bare å sy sammen i kantene, og så var votten klar. Det gikk veldig fort, og det ble kosete vintervotter av det. Jeg har laget to par så langt, og regner med at det blir et par eller to til før jul. Dette er den morsomste tommelen jeg har vært borti på lenge.

Den andre fant jeg på garnstudio.com. Denne votten er også strikket av Eskimo. Den er strikket med vrangbord og perlestrikk. Her skulle jeg øke til tommel og sette maskene over på en tråd. Når resten av votten var ferdig, skulle jeg hente opp tommelmaskene og strikke perlestrikk til tommelen var passende lengde. Jeg synes votten ble veldig pen, men den tok litt lenger tid enn den forrige. Jeg tenker jeg skal strikke noen par til i flere farger. Jeg tror den er spesielt lekker i lyse farger.

Den tredje er fjorårets favoritt. Denne oppskriten kjøpte jeg i fjor, og den har jeg brukt mange ganger siden. Det er en enkel vott som strikkes i glattstrikk med brettekant. Når jeg kom til tommelen, strikket jeg et passende antall masker med en ny tråd. Disse maskene tok jeg så tilbake på venstre pinne og fortsatte å strikke med den riktige tråden igjen. Jeg pleier å knyte en lett knute bak, så går ikke maskene opp. Når resten av votten var ferdig, plukket jeg opp igjen maskene rundt tråden (både på over- og undersiden) og nappet ut tråden. Så strikket jeg tommelen videre i glattstrikk. Når tommelen var klar, gikk vottene i vaskemaskinen og kort tid etter var de tova votter.

Vi skrives!

2 thoughts on “Tomler i lange baner

  1. Tilbaketråkk: Definisjonen på votter | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

