Alpakkagenser

Her for omtrent en måned siden spurte en bekjent om jeg kunne strikke en skappelgenser til henne. Jeg var først litt usikker siden dette er en hektisk tid for meg med mye å gjøre på jobb og flere eksamener i nær fremtid. Etter å ha kikket litt på oppskriften, skjønte jeg at dette likevel var gjennomførbart. Jeg får bytte genseren i noe jeg trenger, så jeg er strålende fornøyd med avtalen.

Skappelgenseren er en enkel alpakkagenser. Den strikkes i rillestrikk, rett frem og tilbake. Og så strikkes den i fire deler: forstykke, bakstykke og to ermer. Hvert av stykkene starter med noen cm vrangbord, annenhver to rette og to vrange. Den største utfordringen er egentlig å få tak i det garnet skappeljentene har brukt til genseren. Det er nemlig blitt uhyre populært, og garnbutikkene i mitt nærmiljø (Oslo) er tømt. En kollega tipset meg om alpakkagarnet Hexa fra Du store alpakka. Det garnet er så mykt og deilig at jeg kjøpte en haug med nøster til et eller annet jeg skal strikke til meg selv også. Jeg brukte 11 nøster til genseren.

Når jeg hadde strikket de fire delene, sto monteringen for tur. Jeg pleier å strikke gensere (i den grad jeg kan si pleier om de to genserne jeg har strikket i løpet av livet) på rundpinner og settpinner, så jeg har ikke montert i slik skala før. Den neste utfordringen ble derfor å lage fine sømmer. Jeg skriver mer om sømmene etter bildene. Hvis du holder markøren over bildet, står det hva du ser. Navnet på bildene kommer også opp dersom du klikker på et bilde, for da åpnes gallerivisningen.

Jeg startet med skuldrene. Her benyttet jeg en teknikk som heter skuldersøm. Denne sømmen ser ut som en omgang glattstrikk. Etter å ha sydd sammen for- og bakstykket ved skuldrene, monterte jeg det første ermet ved skulderen. Jeg prøvde meg på noe som lignet skuldersømmen jeg brukte tidligere. Her måtte jeg finne andre festepunkter, siden ermet måtte festes i siden av for- og bakstykket. Så festet jeg det første ermet til skulderen og ned lags det ene stykket til armhulen. Jeg oppdaget at jeg fikk festet ermet lettere dersom jeg sydde det fast, fra skulder til armhule, i det ene stykket først (for- eller bakstykket). Så lukket jeg ermet fra bunn til topp, før jeg festet den andre halvdelen av ermet i det andre stykket. For å sy sammen ermet fra bunn til topp brukte jeg noe som kalles «mattress stitches» på engelsk. Jeg brukte den samme teknikken for å sy sammen genseren fra armhulen og ned til vrangborden. Jeg kunne sikkert også ha brukt denne løsningen for å sy sammen i rille, men det får bli til neste gang.
Så, når alle delene hang sammen, måtte alle trådene festes. Og det var i grunnen blitt ganske mange tråder. Jeg festet en del tråder i rillestrikken med denne metoden. Og noen festet jeg i vrangborden slik.

Det ble sannlig en genser til slutt, og jeg har fått noen ideer til hva jeg skal gjøre med garnet jeg kjøpte til meg. Jeg gleder meg til å ta tak i det. Nå først blir det votter til en julemesse og noen julegaver, tenker jeg.

Vi skrives!

4 thoughts on “Alpakkagenser

  1. Tilbaketråkk: Genserpledd | Jessicas loft

  2. Tilbaketråkk: Olivenfarget merinogenser | Jessicas loft

  3. Tilbaketråkk: Enkel genser | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

