Alpakkalue

Det er -12 °C i dag. Vi måtte hente vintersko og en oljefylt radiator fra boden i kjelleren. Noen hadde brutt seg inn i boden vår, vi oppdaget midtveis i uka, heldigvis hadde de verken tatt vintersko eller varmeovn. Det var temmelig irriterende at de tok seg bryet med å bryte boddøren i to og når de ikke ville ha noe av det som var i boden. Vel, nok om det. Det har blitt ganske kaldt nå, så jeg har hatt en ganske produktiv helg. Jeg gjorde ferdig en Pickles Lett Genser og strikka en alpakkalue, i tilleg har jeg satt i gang en vott og en julegave. Her skal jeg skrive om lua, så kommer det snart et eget innlegg om genseren.

For litt siden var jeg i butikken til Pickles. Der fant jeg det mykeste deiligste garnet jeg har kjent på lenge, Pickles Pure Thick Alpaca. Jeg måtte bare ha det, og kjøpte noen nøster  i en deilig mørk blå, nesten petroleums-, farge. og en lekker okerfarge. To av de mange favorittfargene mine. Jeg prøvde å finne en relativt enkel lue i passende pinnestørrlese og fant Pickles Tipp topplue som er strikket i akkurat dette garnet. Jeg valgte å modifisere oppskriften og brukte pinnestørrelse 5,5 på lua og i underkant av ett nøste.

Jeg la opp samme antall masker som i oppskriften, og økte deretter 10 masker totalt etter vrangborden med to rette og to vrange masker. Jeg fulgte størrelsesforholdene fra den opprinnelige oppskriften. Så droppet jeg rett og slett flettene, for jeg var ute etter noe ganske enkelt. Jeg strikket perlestrikk til lua var lang nok til felling. Da jeg skulle begynne å felle, valgte jeg å fortsette i rillestrikk mens jeg utførte fellingen som det sto i oppskriften. Siden det var rillestrikk på rundpinne måtte jeg strikke annenhver runde rett og vrang.

Det tok ikke lange tida, og jeg rakk å bli ferdig før gåturen i kulda lørdag formiddag.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

