Mosegrønn merinogenser

I slutten av mai ble jeg ferdig med min første lette genser fra Pickles. Jeg rakk det like før våren kom til Oslo for alvor. Genseren jeg strikket var fantastisk varm og god og utrolig myk. Den første strikket jeg i størrelse L, og etter noen vask synes jeg genseren ble veldig bred og litt kort. Så når jeg skulle strikke én til i en annen farge, måtte jeg gjøre et par grep for å tilpasse den meg.

Genseren er strikket i Abuelita 3-tråds Merino og Pickles Silk Mohair i to forskjellige farger. Den er strikket på pinne nr 5,5 og 8. Den er veldig enkel med vrangbord i livet, ermene og halsen. Resten er strikket i glattstrikk.

Jeg strikket bolen først og la opp antall masker etter størrelse M. Så strikket jeg den lenger enn L i lengden. Da bolen var så lang at jeg var sikker på at jeg ikke kom til å få glippe mellom genser og bukse, strikket jeg ermene. Ermene skulle festes i bolen med raglansfelling. Raglansfellingen går ut på at det felles før og etter overgangene mellom ermer og bol. I denne oppskriften skulle det felles på annen hver omgang med to vrange masker mellom fellingene. Slik fortsatte jeg til et passende antall masker sto igjen.

Jeg liker å ha god plass rundt halsen, så jeg lot det være igjen like mange masker som til størrelse L og felte svært løst. Den eneste monteringen som sto igjen da, var sømmene i armhulene og festing av trådene. Under armene brukte jeg skuldersøm og jeg festet trådene i glattstrikken slik og i vrangborden slik.

Jeg gleder meg til å gå med den nye genseren i morgen. Det er kaldt nok og den er myk nok.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

