Merinosjal

Ute laver snøen ned, og jeg har trukket føttene opp under meg i sofaen med en varm kopp te godt innenfor rekkevidde. I sofaen ved siden av meg ligger innpakningspapir, røde sløyfebånd og navnelapper. Bak meg ligger flere typer garn, srikkepinner og et påbegynt sjal. Listen over ting jeg skulle ha gjort er lang. Julen nærmer seg med stormskritt. Siden vi har familie i nord, må en del av julegavene av sted allerede i dag.

Et av prosjektene jeg virkelig har jobbet for å få på plass er et sjal som skal svigermormor, en flott, elegant kvinne som er bosatt i det kaldeste, mørkeste nord. Jeg har klippet av de siste trådene i dag morges. Oppskriften fant jeg i en koselig bok som heter myke maskerJeg gjorde selvfølgelig noen tilpasninger.

Sjalet er rillestrikket i én tråd Pickles Extra Fine Merino og én tråd Pickles Silk Mohair. Jeg strikket det på rundpinne i størrelse 5 mm og heklet på kanten med heklenål i størrelse 4,5 mm.

Jeg var usikker på borden i oppskriften og monteringen av denne, så jeg gjentok den enkle heklede borden jeg brukte på skjerf og pulsvarmere med heklet blondekant. Det er en ganske enkel blondekant, men den er veldig delikat. Først finner jeg en passende maske å feste kanten i, jeg hekler 3 luftmasker og deretter en stav i samme maske. Til slutt fester jeg den lille halvmånen i en ny maske innen passende avstand til den første. Den festes med en fastmaske. Vips hadde jeg en blondekant. Enkelt, raskt og elegant.

Vi skrives!

One thought on “Merinosjal

  1. Tilbaketråkk: Supermykt skjerf | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

