Luelek

I tillegg til votter, har det også gått litt i luer i det siste. Jeg har slitt litt med å finne fine oppskrifter på luer. Jeg har tydeligvis noen helt klare tanker om hvordan en lue skal se ut, uten at jeg vet helt hvordan jeg skal uttrykke det. Her skal jeg vise frem et par av desembers lueeksperimenter.

Jeg hadde litt mørkeblå Pickles Pure Thick Alpaca på hylla og har lenge ønsket meg en ørelapplue. Her om dagen fant jeg en overkommelig oppskrift på www.ravelry.com. Den er gratis til nedlastning her, men jeg tror man må logge på. Første gang fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke, størrelse Large (jeg er litt tjukk i huet), og den ble ganske fin, synes jeg. Deretter gjorde strikket jeg den samme i to gråfarger av typen Vamsegarn fra Rauma Garn på pinnestørrelse 6. Den er til mannen min.

Jeg har også fått bestilling på ny lue til pappa til jul. Han fikk en til bursdagen også, men han ønsket seg en til, litt større.  Ingenting er for godt for noen man er glad i, så her har jeg prøvd å kombinere flere oppskrifter. Her har jeg kombinert oppskriften på ørelappluer over og denne på tovet lue. Først la jeg opp tilsvarende antall masker til størrelse L i ørelapplue på pinnestørrelse 6. Jeg strikket deretter ribbestrikk med en rett og en vrang til arbeidet målte ca 10 cm. Deretter strikket jeg glattstrikk til glattstrikket stykke målte i overkant av lengden fra tommelen til pekefingeren min. Så gjennomførte jeg felling som på ørelapplua. Lua ble ganske brei. Jeg tovet den først på 40° finvask. Den var fortsatt ganske løs rundt hodet mitt (og jeg er, som sagt, litt tjukk i huet), så jeg vasket den igjen på vanlig 40°. Da ble den tovet ganske hardt (t.v i bildet «Tova luer»).

Så jeg startet på nytt og la opp antall masker tilsvarende str S. Jeg fortsatte med ribbestrikk til arbeidet målte 10 cm. Deretter strikket jeg glattstrikk til arbeidet målte ca 32 cm. Så felte jeg som beskrevet i oppskriften til ørelapplua. Til slutt gikk lua i vaskemaskinen på 40° finvask, og det ble med det (lue t.h. i bildet «Tova luer»). Da får pappa to luer til jul.

God jul! Vi skrives!

Decorations

Legg igjen en kommentar

