Marius-pulsvanter

Jeg har kjøpt meg «Marius strikkebok», det er jo så innmari inn med mariusstæsj. Og så synes jeg det er pent. Jeg har egentlig lyst til å strikke meg en genser på sikt. Og en til mannen min også. Han sier han ikke vil ha, men jeg er usikker på om han egentlig får noe valg. Vi får se. Jeg vant en pose med mini alpakka fra Sandnes Garn og en strikkebok i Tanums julekalender. Så da hadde jeg allerede en haug med alpakka i riktige farger liggende da mariusboka havna i postkassa. I boka er det en oppskrift på noen søte pulsvarmere jeg synes passet som litt mønsterøvelse.

Jeg prøvde to alternativer da jeg strikket rundt, for å se hva som ga finest skjøt. På det bildet jeg har kalt «tilpasset skjøt», har jeg strikket den siste masken på runden som om den skulle vært siste maske på neste runde. Rett og slett så den skulle passe til mønsteret som kommer etter skjøten. På bildet jeg har kalt «ordinær skjøt», har jeg bare fulgt mønsteret rundt slavisk. Hva ble penest? Jeg tror jeg foretrekker den med tilpasset skjøt, egentlig. Noen tips på hvordan dette vanligvis løses? Jeg har ikke strikket genser med mønster før.

Nå bør jeg få ferdig en lue til en kollega og en del småting til småfolket venner og familie venter. Mykt garn er allerede i hus.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

