Genserpledd

AlpakkegenserMens jeg holdt på med alpakkagenseren, kjente jeg at jeg fikk lyst til å strikke noe til meg selv i samme materiale. Jeg kunne tenke meg en god, varm genserjakke, som jeg kunne ha over når det ble kaldt om vinteren. Og Hexa fra Du Store Alpakka var perfekt til dette formålet! Det ble en jakke med raglansfelling og lite montering.

Jeg ville ha en generøs genser, og er selv størrelse M/L avhengig av modell. Jeg la opp mellom 170 og 180 masker, og strikket rillestrikk frem og tilbake på pinne 7 til bolen var litt lengre enn nødvendig (rundt 45 cm). Deretter felte jeg 4 masker der ermene skulle festes. Jeg strikket ermene rundt, da jeg ikke ønsket å montere mer enn nødvendig. Da strikket jeg annen hver omgang rett og vrang, så ermene også ble rillestrikk. Til slutt felte jeg fire maske runder hvert erme, der ermet skulle monteres i bolen.

RaglansfellingSå satte jeg ermemaskene på rundpinnen, der det var felt til erme. Deretter strikket jeg videre frem og tilbake. Jeg begynte fellingen fra retten få omganger etter at ermene var på rett sted. Jeg satte i to merketråder, et i hvert av festepunktet på hvert av ermene. Slik husket jeg å felle på hver omgang. Jeg felte før merket ved å stikke høyre pinne gjennom to masker og tok dem av som om jeg skulle strikke dem rett. Deretter satte jeg dem tilbake igjen på venstre pinne (vridd), og Knapperstrikket dem sammen. Etter merket strikket jeg to masker sammen rett. Slik strikket jeg på retten, og på returen strikket jeg rett uten felling. Jeg felte til jeg ikke gadd mer etter å ha sjekket at genseren faktisk kunne henge over skuldrene mine og at den var lang nok. Jeg plukket opp masker langs den ene frontstykket, rundt halsen, og videre ned langs det andre frontstykket. Så strikket jeg en noen omganger vrangbord langs hele, med to rette og to vrange. Jeg strikket de rette på første omgang vridd, i det bakerste beinet på masken, så det ikke skulle bli så store glipper. Jeg felte til fire knappehull. Det har jeg aldri prøvd før, så Brun genserjeg felte bare en maske på en omgang, og la til en ny maske på samme sted på omgangen etter. Jeg brukte maskesting for å lage en lite synlig søm under armene.

Jeg var usikker på hvilke knapper jeg skulle bruke, og gikk for de blå. Jeg tror jeg må bytte dem ut med noen større, for knappehullene er litt for store for dem jeg har brukt nå.

Genseren er ganske stor, og skikkelig digg på en kald vinterdag. Den er nesten som et pledd med ermer. Jeg har den på meg i skrivende stund.

Vi skrives!

2 thoughts on “Genserpledd

Legg igjen en kommentar

