Easy stjernelue

Stjernelue Før jul spurte en kollega meg om jeg kunne strikke en lue til henne. Den skulle ha én stor stjerne på hver side. Det var ingen hast, så jeg sa ja. Nå syntes jeg at jeg brukte i overkant lang tid på dette selv om det ikke var noen hast. Forrige helg ble den dårlige samvittigheten for stor, så jeg satte i gang.

Jeg måtte prøve meg frem, siden jeg hadde garn og ingen oppskrift. Jeg sjekket flere oppskrifter, men fant ingen som passet til Easy fra Sandnesgarn.  På nøstet anbefales pinne størrelse 8-9 til dette garnet. Jeg valgte å gå for en litt tettere strikket verjson, på pinnenummer 7.

Oppskriften ble som følger: Garnmengde: 50 g Easy i ønsket mønsterfarge, 100 g Easy i ønsket grunnfarge. Svart var grunnfargen og oransje var mønsterfargen.

Legg opp 72 masker i grunnfargen på pinne 7 (jeg brukte rundpinne 40 cm i bambus). Strikk vrangbord, en rett og en vrang i 6 omganger. Gå deretter over til glattstrikk ved bare å strikke rett. Strikk to omganger glattstrikk.

Strikk deretter syv masker i grunnfarge, begynn deretter på mønsteret (nederst til høyre, innenfor strekene). Feltene markert med svart prikk på tegningen strikkes med mønsterfargen. Strikk deretter åtte masker i grunnfargen. Nå har du strikket en halv omgang, nå skal du gjøre det samme, bare speilvendt. Altså åtte masker i grunnfarge, mønsteret, 7 masker i grunnfargen. Da er omgangen fullført og det er bare å fortsette med neste.

Her blir det oransje  garnet med i lange strekk, så ca hver fjerde strikkede svarte maske, snurrer jeg det oransje og svarte garnet. Ikke strikk for stramt. Legg inn nok mønstergarn som blir med rundt, så ikke trådene mellom mønsteret drar i og strekker mønsteret.

Mønster

Et par omganger etter at mønsteret var avsluttet, begynte jeg å felle. Se litt an hvor mye garn du har igjen og hvor lang du vil at lua skal bli. Jeg gjorde som følger.

1: strikk fire rett, strikk to rett sammen, gjenta ut omgangen

2: strikk tre rett, strikk to rett sammen, gjenta ut omgangen

3: strikk 2 rett, strikk to rett sammen, gjenta ut omgangen

4: strikk 1 rett, strikk to rett sammen

5: strikk to rett sammen

6: strikk to rett sammen

Svart og oransje stjernelueTrekk deretter tråden gjennom de gjenværende maskene og fest den på innsiden. Fest alle tråder.

Til slutt dampet jeg den med strykejern. Jeg er strålende fornøyd med lua. Utfordringen er jo at med dette tykke garnet, vil det gå an å se det oransje under det svarte når lua bøyes. Nå er Easy ganske løst spunnet, så jeg regner med at overflaten kommer til å toves litt. Jeg regner med at det ordner seg i tovinga.

Vi skrives!

4 thoughts on “Easy stjernelue

Legg igjen en kommentar

