Supermykt skjerf

Jeg har masse garn i skapet. Uendelig masse garn. Jeg vet ikke hva jeg har der lenger, en gang. Når jeg ser noe jeg liker og ser for meg fremtidige prosjekter, har jeg en tendens til å kjøpe nytt. Garnet blir med meg hjem og puttes i skapet til jeg glemmer av hele prosjektet. Denne gangen ville jeg lage noe av garn jeg allerede hadde. Jeg hadde litt rester etter merinosjalet jeg strikket før jul. Det er i grunnen ganske fint garn, så det var egentlig helt perfekt.

Merino og silk mohair

Jeg brukte oppskriften til ren luksus skjerf fra Pickles som utgangspunkt og modifiserte det til det passet til det jeg hadde liggende. Jeg brukte Pickles Silk Mohair og Pickles Extra Fine Merino til skjerfet. Jeg hadde rett i underkant av 100 gram av merinogarnet til rådighet. Man tager hva man haver, så jeg brukte en 9 mm bambusrundpinne jeg hadde liggende og strikket skjerfet frem og tilbake på det.

Når jeg skulle øke, strikket jeg først en maske i det fremste benet til masken på forrige omgang, så uten å slippe den masken fra venstre pinne, strikket jeg en ny maske i det andre beinet i samme maske. Dette gjorde jeg på første og siste maske av hver omgang. Slik økte skjerfet ganske raskt i bredde og ble ikke helt som et sjal og ikke helt som et skjerf, men litt som begge deler.

Supermykt

Oppskrift:

Skjerfet strikkes rett frem og tilbake på pinnen, rillestrikk. Øk ved å strikke en maske i hvert bein på masken fra forrige omgang.

Legg opp tre masker på pinnen. Øk som beskrevet over ved begynnelsen og slutten av hver omgang. Strikk slik frem til du snart er fri for garn, eller til skjerfet har nådd en passende størrelse. Fell av løst.

Hvis det er ønskelig med litt mer pynt på sjalet, kan det for eksempel hekles en blondekant på det.

Ikke tar det lang tid heller! Jeg tror jeg vil ha et til. Dette kan gjøres på flere måter. Det er fult mulig å hekle en kant på dette. Det er også mulig å øke på annen hver omgang, ev. kun i begynnelsen eller slutten av hver omgang. Slik vil skjerfet blir mer som et sjal.

Sjal

Skjerfet ble supermykt og egentlig ganske pent. Jeg bruker det til litt pent. Det glinser av silke i skjerfet, noe som gir et elegant spill i lyset. I tillegg er skjerfet veldig varmt og godt, så jeg har brukt det til å gå tur i vinterkulda også. Veldig fornøyd.

Vi skrives!

 

 

Legg igjen en kommentar

