Hakket trekk

FargeriktJeg prøvde meg jo på pjona votter her om dagen, og da fikk jeg lyst til å prøve meg på hakking også. Jeg hekler ikke så mye, jeg foretrekker å strikke, så det var litt moro å prøve meg på et større prosjekt med heklekroker. Først skaffet jeg meg nåler med krok i begge ender. Det hadde de på Husfliden. Med den mengden garn jeg har i skapet, tenkte jeg dette var et fint prosjekt til restegarn.

Nærmer megPå bloggen Kriblende gleder fant jeg for første gang en tydelig beskrivelse av teknikken. Hakking er ikke vanskelig, det tok meg bare litt tid å finne tydelige illustrasjoner. For å hakke rundt hakket jeg først opp noen masker (oppmasking), deretter snudde jeg arbeidet så jeg fikk vrangsiden foran meg og brukte kroken i andre enden til å avmaske de maskene jeg nettopp hadde oppmasket. Så snudde jeg arbeidet tilbake, med rettsiden foran meg, og fortsatte å maske opp. På denne måten ble det mulig å ha forskjellige farger på avmaskings- og oppmaskingstråden. Her fant jeg en beskrivelse av dette og en oppskrift på pulsvanter i to farger. Jeg har ikke prøvd oppskriften.

RestegarnJeg fant frem en del restegarn av typen Alfa, Fritidsgarn og Vamsegarn og brukte hakkenål (med krok i begge ender) i størrelse 6. Jeg la opp 50 masker til trekket til nettbrettet mitt (med tastatur). Størrelsen justeres mye av maskefastheten og siden dette er et restegarnsprosjekt, tager man hva man haver og prøver seg frem.

 

Jeg hakket til trekket fikk en passende lengde. Jeg avsluttet med en avmaskingsomgang, etterfulgt av en omgang med fastmasker festet i det samme maskeben som jeg ville brukt til oppmasking. Deretter heklet jeg en bunn til trekket. Det kunne jeg gjort meg mer flid med, men det sitter godt, så det får stå sin prøve. Til slutt hakket jeg et lokk til trekket. Det hakket jeg frem og tilbake med en farge. Jeg oppmasket fra høyre mot venstre og avmasket fra venstre mot høyre. Jeg avsluttet hakkingen med en avmaskingsrad, så heklet jeg en omgang fastmasker i samme maskeben som jeg ville brukt til oppmasking. For å lage knappehull fortsatte jeg neste omgang0 med fastmasker. I denne omgangen heklet jeg to luftmasker (justeres etter ønsket knappestørrelse) på midten, og hoppet over to fastmasker i omgangen under, før jeg fortsatte å hekle fastmasker i maskebuene under. Jeg avsluttet med enda en omgangen med fastmasker, så luftmaskene ikke skulle bli så iøyenfallende. Her er det jo tusen muligheter. Jeg gjorde dette litt enkelt siden materialet var litt grovt. Et alternativ kunne være heklet blondekant, bølger, buer eller noe annet pent.

Til slutt sydde jeg fast en fin knapp, festet trådene (jo flere striper, jo flere tråder), og nå har nettbrettet mitt et nytt sted å bo.

Hakking var gøy! Hva skal jeg hakke nå?

Vi skrives!

One thought on “Hakket trekk

  1. Tilbaketråkk: Votteteknikker | Jessicas loft

Legg igjen en kommentar

