Pjona pulsvarmere

Pjona pulsvarmereEtter å ha pjona et par votter, har jeg lekt litt med teknikken. Her er et oppskiftsløst eksperiment gjennomført med garn jeg hadde i skapet. Begge er pjona på nål i størrelse 6.

Det grå og lilla paret er pjonet av restegarn: vamsegarn og fritidsgarn. Her heklet jeg først 20 luftmasker i lilla garn litt stramt. Først pjona jeg i den bakerste løkka i masken, totalt ti omganger. Deretter byttet jeg farge og fortsatte i den fremste løkka. Etter ca 5 omganger økte jeg med 5 masker. Det gjorde jeg ved å lage to ny masker i en løkke.  Deretter pjona jeg videre litt løsere. Etter ca 10 omganger med grått, byttet jeg til lilla igjen og tok fire omganger i bakerste løkke.

Det gule paret gjorde jeg litt annerledes. Det er pjonet i Pure Thick Alpakka fra Pickles og er supermykt. Her heklet jeg først 25 luftmasker en del løsere, for å unngå økningene (selv om økningen ga veldig fin fasong). Ellers gjorde jeg som over, pjona først ti omganger i bakerste løkke, deretter ti omganger i fremste løkke. Så avsluttet jeg med fire omganger i bakerste løkke.

 

Lært i prosessen:

  • Når jeg bytter farge og skal bytte løkken jeg pjoner i, bør jeg ta første omgang i samme løkke som forrige omgang – selv om jeg har byttet farge. Da blir overgangen penere.
  • Maskefasthet har alt å si for størrelser.
  • Det er bare å prøve seg frem.

Vi skrives!

 

 

One thought on “Pjona pulsvarmere

Legg igjen en kommentar

