Saftig krydderkake

Nå har det gått i overkant lang tid siden sist jeg var innom og skrev noe her. Ellers i livet har det jo skjedd litt av hvert. Vi har kjøpt et hus i en annen by, solgt leiligheten i den første byen, og vi har flytta. Så nå har jeg endelig et loft! Det er lavt under taket og belysningen der oppe er dunkel. Når jeg åpner loftsluka, treffer jeg en søt eim av gammelt treverk. Det lukter nesten som badstue.  Jeg skal gjemme mange ting i hemmelige esker og kister der oppe. Da blir tingene til skatter og hemmeligheter som jeg kan finne igjen i en annen tid.

Nå er vi i hus og har vært det en liten stund, så da er det på tide å skrive litt igjen. Jeg starter med ei kake. Jeg ble bedt om å ta med ei kake i et selskap forrige helg. Saken er at jeg svært sjeldent baker. Sist jeg bakte kake, blogget jeg om det her. Jeg har liksom ikke helt kontroll over bakverk. Mellom banankaka og denne krydderkaka, har jeg bakt en focaccia. Den var kjempegod, for all del, men det er det bare tilfeldighetene som råder over. Her er det ingen ferdigheter å snakke om. Så da blir jeg litt stressa når jeg skal bake til selskap, da skal det jo være fint. Jeg googlet naturligvis «krydderkake» og fant mange oppskrifter. Saftig er et ord jeg liker å se sammen med kake, så da ble det denne oppskriften på Saftig krydderkake.

Jeg gjorde noen modifikasjoner på oppskrifta. Jeg brukte brukte en del brunt rørsukker, alt jeg hadde, og så supplerte jeg med vanlig, hvitt sukker. Jeg sikta melet først en gang, og så sikta jeg mel og krydder sammen inn i røra. Kaka måtte stå i ovnen lenger enn det som sto i oppskrifta. Jeg tror den måtte stå i femti minutter, nesten. Jeg brukte ei lita langpanne, og da ble kaka ganske høy. Det kan være årsaken til at den måtte stå så lenge. Jeg begynte å sjekke den allerede fra 35 minutter, bare for å forsikre meg om at den ikke ville brenne seg. Ja, og så begynte det å tordne skikkelig mye mens kaka sto i ovnen. Da måtte jeg tenke litt over hvor skummelt det er å bo i enebolig når det lyner og tordner.

Jeg piska krem med vaniljesukker til å servere med kaka. Så sikta jeg melis over kakebitene på serveringsfatet. Det var bringebær på dessertbordet også, og det var veldig godt til krydderkaka. Kaka gjorde seg på dessertbordet, selv om blåbærknippene så riktig lekre ut.  Jeg kommer garantert til å bake denne saftige krydderkaka igjen. Nam!

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

