Enkel genser

AlpakkaJeg fikk ikke plass til et strikkeprosjekt i kofferten, og allerede på flyet, på vei til svigerfamilien, kjente jeg behovet for noe å pusle med. Det er noe med Kirkenes som innbyr til strikking. Lørdag formiddag sto jeg utenfor Husfliden i gågata og ventet på at de skulle åpne dørene. Kort tid etter at dørene ble åpnet, havnet 12 nøster med Hexa fra Du store Alpakka og en  firkanta rundpinne i bambus, størrelse 8, i handlekurven. Så var det bare å finne på noe.

Her for litt siden ble jeg bedt om å strikkke en såkalt skappelgenser på bestilling. Da garnet Skappel brukte til sin genser var utsolgt, prøvde jeg med Hexa, og det ble en veldig fin alpakkagenser. Så nå tenkte jeg at jeg ville strikke enda en genser inspirert av skappelgenseren, rett og slett fordi den er så innmari enkel. Siden jeg bruker et annet garn, en annen pinnestørrelse og gjør det på en annen måte, blir det liksom litt gærent å kalle dette en skappelgenser, men jeg kvier meg litt for å kalle det en hansengenser. Da får det bli med enkel genser, så skal jeg lage meg en hansengenser en annen gang.

Oppskrift på enkel alpakkagenser

Forstykke: Legg opp 70 masker. Start med ribbestrikk, 2 rett og 2 vrang, frem og tilbake til arbeidet måler ca 4-5 cm. Fortsett med rillestrikk  (strikk rett frem og tilbake) til du synes forstykket begynner å bli langt nok. Når genseren nærmer seg lengden du ønsker (noen cm igjen), feller du til hals. Strikk 27  masker som vanlig, fell av 16 masker og strikk de siste 27 maskene. Fortsett på venstre side av halsen (sett fra forsiden), sett maskene fra høyre side av forstykket på en tråd eller pinne i mellomtiden. Strikk tilbake igjen uten å felle. Strikk en maske rett, strikk to masker rett sammen og strikk ut pinnen. Strikk tilbake igjen uten å felle. Gjenta fellingen til du har 23 masker igjen på denne siden. Sett maskene på en tråd eller på en pinne mens du jobber videre med den andre høyre side. Strikk tilbake på høyresiden. Strikk 24 masker rett (forsiden), strikk to masker sammen rett og strikk en maske rett. Snu arbeidet og strikk tilbake rett. Strikk 23 masker rett, strikk to masker sammen og strikk en maske rett. Snu arbeidet og strikk tilbake rett. Gjenta til du har 23 masker her også.

Bakstykke: Strikk rett over maskene på høyre forstykke, legg opp 24 masker (over området du har felt til hals) og fortsett på venstre forstykke. Strikk tilbake rett. Fortsett med rillestrikk (rett frem og tilbake) inntill du har ønsket lengde på bakstykke (husk at du skal ha ribbestrikk på enden her også). Strikk like mange omganger ribbestrikk her som du gjorde på forstykket.

Ermer: Legg opp 36 masker og start med ribbestrikk frem og tilbake (2 rette, 2 vrange,). Øk til 50 masker i løpet av ønsket lengde på ermet. Jeg økte 2 masker hver gang jeg økte, en på hver side av ermet. Husk omtrent hvor mange omganger du har mellom hver økning, slik at du kan gjøre tilsvarende på det andre ermet. Strikk to ermer.  Det er også mulig å strikke ermene rundt med annenhver omgang rett og vrang.

Montering: Fest tråder. Sy sammen ermene. Det finnes helt sikkert flere måter å montere en genser, slik gjorde jeg det. Jeg brukte en nesten usynlig søm til å sy ermet. Jeg monterte så ermet i skulderen på genseren. Det tok litt tid før jeg ble fornøyd, til slutt valgte jeg å montere én maske på ermet pr rille på bærestykket. Jeg ville at sømmen på ermet skulle vende ned, så jeg telte 25 riller (siden jeg hadde økt til 50 masker) fra toppen (første rille på bakstykket) og startet sømmen i armkroken, nær sømmen. Jeg brukte en modifikasjon av skuldersøm til å montere ermet.  Stingene som gikk i  ermet kunne jeg sy som vanlig med skuldersøm, mens jeg måtte finne egnet feste i rillene. Etter at begge ermer var festet, fortsatte jeg med usynlig søm i sidene. Så festet jeg trådene og tok på meg genseren.

Dette er en veldig enkel genser å strikke. Monteringen er kanskje noe av det som byr på mest pirk og utfordring, og det er det helt sikkert noen som kan hjelpe til med. Lykke til!

Vi strikkes!

3 thoughts on “Enkel genser

  1. Hei!
    Hvilken størrelse ca blir denne genseren? Har lyst på en skappelinspirert genser, men synes den er litt vel oversized. Takk for svar!🙂

    • Hei! Takk for kommentaren. Jeg ville kalt det en raus medium. Jeg skal ta mål av den og legge det ut til helga. Jeg vil legge til at dette garnet nupper en del, så jeg vet at noen butikker har sluttet å selge det. Jeg synes fortsatt det er noe av det mykeste jeg noen gang har hatt på meg. Det er en skikkelig kosegenser.

    • Hei igjen! Da har jeg målt genseren. Den er ca 50 cm over brystet (100cm omkrets). Ermene er omtrent 45 cm lange opp til festet. Og så er den omtrent 65 cm lang fra skulder til vrangbord på den korteste siden.

Legg igjen en kommentar

