Epler fra hagen

Det bugner av epler i hagen, og jeg må finne på noe å gjøre med dem. Det blir jo for dumt å se dem falle til bakken og råtne. I helgen har vi vært ute og rydda i hagen, og flere poser med epler ble med inn på kjøkkenet.

I dag ble det eplejus, eplemos og smuldrekake med epler. Først måtte det vaskes, skrelles og skjæres ganske mange epler. Etter hvert som frukten ble vasket, skrelt og skåret, puttet jeg bitene i vann med sitron. Slik unngikk jeg en masse brune eplebiter innen jeg ble ferdig med alt. Når alle eplene var blitt til biter, gikk noen til kake, noen til mos og noen til jus. Jeg fylte en bolle med eplebiter egnet til kake og helte over brunt rørsukker og kanel. Jeg driver og eksperimenterer med epler og krydder, så jeg hadde i litt nellik og kardemomme også. Ikke for mye, det kan bli litt voldsomt. Noen av disse gikk i en ildfast form, resten gikk i to fryseposer. De i formen ble til kake i kveld, fryseposene blir til kake en annen kveld. Før jeg fortsatte med kaka, gikk biter egnet til eplemos i en kjele. Resten av eplene ventet på en rundtur i sentrifugen. Neste gang blir det kanskje kandiserte epler og epler med fylte kjernehus. Her skal det forskes. Under bildene beskriver jeg hvordan eplene ble til mos, kake og jus.

Eplemos:

  • epler skåret i biter
  • litt vann i bunnen av kjelen

Smak til med sukker og kanel (litt kardemomme og nellik kan også være godt). Kok opp og la koke på lav varme under omrøring. Ta eplene av varmen når de har ønsket konsistens.

Jeg lar dem bli temmelig myke før jeg kaller dem ferdig. Så fryser jeg dem ned i fryseposer i mindre porsjoner. Da kan jeg ta opp litt og litt av gangen når jeg har lyst.

Eplejus:

Jeg kjøpte en saftsentrifuge til en jusfaste jeg prøvde meg på i ca en halv dag noen år tilbake. Jeg savnet tyggbar mat mye raskere enn jeg noen gang kunne forestilt meg og ga opp hele prosjektet. Nå får saftsentrifugen kommet til nytte igen.

Jeg brukte sitron for at jusen skulle få en frisk og lys farge. Eplene var også så søte nå at det ikke ble for surt med sitron.

Ha epler og litt sitron i en saftsentrifuge. Det går store mengder epler inn i litt jus. Når eplene blir til jus, legger det seg skum på toppen av væsken. Dette skummet pleier jeg å sile av før jeg driker eller serverer jusen. Skummet smaker godt og jeg skal prøve å finne på noen jeg kan gjøre med det. Denne gangen spiste jeg det med skje.

Smuldrekake med eple:

Jeg fant denne oppskriften på smuldrekake med eple her for en stund siden. Den har jeg brukt som utgangspunkt flere ganger med noen egne modifikasjoner.

Dekk bunnen av en ildfast form med epler. Hell over litt sukker (gjerne brunt rørsukker), kanel, litt nellik og litt kardemomme.

Lag smuldredeigen 125g sukker, 125g smør og 125g mel. Jeg måler ikke opp ingrediensene, men tar i til deigen får en grei konsistens. Jeg bruker helst brunt rørsukker for det er så godt med epler og krydder.

Stek i forvarmet ovn på 225 °C i 20-25 minutter. Server med vaniljeis, hvis du har.
Nam!

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

