Spontan indisk middag

Curry pot

Spontan indisk middag

Noen dager passer det  helt perfekt å stå barbeint ved kjøkkenbenken og svette i flere timer. Enda bedre er det når man har godt selskap, og man kan stå der sammen over grytene og slå av en prat. Dette var den dagen! I dag har det vært varmt og godt, jeg kan fortsatt kjenne sola på huden nå flere timer etter en lang sykkelur gjennom Østfolds vakre sommerlandskap. På sånne dager smaker det med en rik, fløyelsmyk saus som omhyller myke kuber av fersk paneer. Dette var den perfekte dagen!

Hjemmelaget curry

Curry fra scratch

Jeg fant en oppskrift på Paneer Tikka Masala på nett, og siden jeg er litt tilhenger av å bruke av det jeg allerede har når det lar seg gjøre, modifiserte jeg oppskriftene så de passet med det som sto i skapet. Paneer hadde jeg ikke, men med en liter melk, litt edikk og et kjøkkenhåndkle kunne det ordnes. Jeg hadde allerede en del krydder og en curry paste jeg kunne blande i yoghurt for å marinere osten. Da jeg var på vegetarfestivalen i fjor, hadde Masala Magic stand, og der kjøpte jeg en hel haug med godsaker. Så jeg har tilfeldigvis tørket bukkehornkløver, garam masala, spisskummen, gurkemeie og mer stående. Jeg slapp unna med en kjapp tur innom butikken for fylle på grønnsaker og – en absolutt nødvendighet – frisk koriander. Herlig!

Papadum og raita

Papadum fra Masala Magic

Jeg oppdaget litt for sent at jeg bare hadde rugmel i skapet, så naanbrødene ble i overkant sunne. Dessuten glemte jeg at gjær trenger lunka vann for å heve. Naanbrødene ble en slags tjukke, små rugflatbrød. Men de smakte godt, om ikke annet, og det er ingen igjen nå. Jo, og så hadde jeg tilfeldigvis papadums i skapet som bare trengte 30-40 sekunder i ovnen. Med en rask raita av yoghurt, tomat, rødløk og koriander, kunne vi småspise papadums mens vi ventet på at curryen skulle tykne.

 

One thought on “Spontan indisk middag

Legg igjen en kommentar

