Islandsgenser

Garn

Ja, hva skal jeg si?  Det har vært en hektisk periode for meg – igjen. Det har allerede gått flere måneder siden jeg var i Island på nordisk konferanse for tolker. Jeg er jo veldig glad i garn, så jeg fylte kofferten med alt jeg klarte å få plass til før jeg vendte nesa hjemover.  Denne gangen er det er det islandsgenseren har lyst til å blogge litt om. Jeg liker jo å fotografere, så det blir ikke et blogginnlegg uten bilder. Trykk på bildene under for å se dem i full størrelse.

Før jeg kan si noe om genseren, må jeg raskt innom den hektiske høsten. Jeg har begynt på å studere til en master i retorikk og språklig kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Jeg er snart ferdig med det første semesteret, det vil si at jeg er i eksamensperioden nå. Og så jobber jeg  fulltid, da. Det er utrolig moro at studiene og arbeidet samstemmer så godt, men det det er klart det må bli litt hektisk. Jo, og så har jeg en tendens til å engasjere meg i aktuelle debatter, spesielt sånne som har med faget mitt å gjøre. For noen uker siden skrev jeg en ytring i Dagsavisens Nye Meninger, Feig forvaltning. Det er veldig interessant å se hvordan en tekst leses, oppfattes og nesten utvikler seg videre gjennom leserne. Det skal jeg reflektere litt rundt ved en annen anledning. Selv om det er godt å kjenne at jobb og studier gir meg masse, må jeg huske at jeg sneia den berykta veggen i fjor vår og passe på så jeg ikke gjentar det. Så, kan dette henge sammen med genseren min? Joda, det har faktisk en sammenheng. Her for litt siden så jeg at noen la ut et mem på facebook med noen ord om at strikking senker pulsen. Siden leste jeg en mer vitenskapelig artikkel om at strikking er sunt. Jeg gadd ikke sjekke kildene en gang, denne påstanden tar jeg for god fisk. Tross at det er i overkant hektisk, har jeg derfor funnet frem strikketøyet. Nå skal jeg finne hvilepulsen.

 

Min første islandsgenser er strikket på pinnestørrelse 4,5. Jeg kjøpte ulla og oppskriften i Island. Denne oppskriften var på engelsk, men jeg måtte selvfølgelig også kjøpe et hefte på islandsk. Jeg har også strikkeoppskrifter på færøysk fra turen til Færøyene i 2012. Jeg gleder meg til å dekryptere disse oppskriftene. Jeg liker den nye islandsgenseren min og jeg liker garnet, så jeg har gått mye med den allerede. Garnet jeg brukte heter Plötulopi. Garnet er uspunnet, og da blir genseren så lett og luftig, samtidig som den er varm og vakker. Det tok meg én genser før jeg skjønte hvordan å få til strikkingen uten å ryke garnet ofte. Nå er jeg helt forelsket i dette garnet. Jeg tenkte at jeg burde strikke en lignende genser til mannen i mitt liv også. Jeg ble derfor ganske begeistret da jeg så at TV2 har erklært islandsstrikk for kult, og plutselig lot det seg gjøre å få tak i mer av dette fabelaktige garnet fra et norsk nettsted. Det har sikkert latt seg gjøre en stund, jeg har nok bare ikke fått det med meg før nå. Hurra for Gunn Birgitsdottir som har garn og oppskrifter (også gratis) og leverte garn til meg på omtrent en uke. Nå er jeg  i gang med en grå genser til mannen, så da har jeg litt å avstresse med ved siden av jobb, studier og annet engasjement.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

