Nyttårsforsetter

 

vinterpanorama Selv om jeg etter hvert har vært med på noen, synes jeg stadig det er noe litt koselig og mildt vemodig med overgangen fra ett år til ett annet. Det føles litt som å begynne på en ny notatbok. Jeg liker å starte å skrive i nye notatbøker. Da får jeg muligheten til å begynne på nytt, nytt og ryddig. Jeg kikker litt i den gamle boka. Jeg pauser og tenker litt på det som er gjort. Jeg tar med meg noe videre. Jeg tenker fremover, hvor skal jeg? Så kan jeg starte på nytt, lage system, rydde. Blanke ark, nye muligheter. Årsskifter byr på noen av de samme mulighetene. Nå er jeg akkurat i ferd med å bli vant til å skrive 2015, og jeg har ikke skrevet blogginnlegg på en stund, så nå passer det kanskje fint å rydde litt i notatboka.

Tulipaner

Kjøp mindre – kast mindre

Det er ikke det at jeg handler så mye i utgangspunktet. Foruten boutgiftene mine tror jeg at de største postene i regnskapet er mat, bøker og garn (jeg kommer ikke til å undersøke om det stemmer). Jeg liker å handle bøker og jeg liker å handle garn. Jeg synes vel heller ikke nødvendigvis at dette er det verste å bruke penger på, men jeg ser at jeg etter hvert har ganske mange uleste bøker og utallige ustrikka nøster med garn. Jeg tror at et mål for året må være å lese bøkene jeg har i hylla og se gjennom garnet jeg har liggende før jeg handler nytt. Jeg kommer selvfølgelig til å gjøre noen unntak, for eksempel for pensumbøker og noen svært få, helt nødvendige impulskjøp. Jeg lurer på om unntaket må utvides til å gjelde anbefalt tilleggslitteratur.

Mat er også et tema jeg vil prøve å vie litt mer oppmerksomhet i år. Her også gjelder det å kjøpe mindre og kaste mindre. Jeg tror at en løsning kan være ukesmenyer og handlelister. Ukesmenyene innførte vi i høst med hell. De innebærer kortere handleturer, fordi vi vet hva vi skal ha, og mindre, hva skal jeg kalle det for noe, friksjon underveis. Jeg tror at handlelister, gjerne ukentlige, kan  hjelpe meg med å redusere forbruk (kjøp mindre – kast mindre) og virke tidsbesparende.

Jeg har nylig ryddet ut av kjøleskapet og tørrvareskapet. Jeg tror at enda et steg på veien til å redusere forbruket er å lage mer fra bunnen av og å tenke temaer. For å starte med det siste, prøvde jeg meg på asiatisk mat i form av vårruller og en frisk salat på nyttårsaften. Det ble veldig godt. Jeg kjøpte flere sauser og tilbehør til kvelden. Vi tømte ingen av sausene. Så de siste ukene har jeg laget forskjellig mat som passer til disse. Planen er å bruke det opp. For om sånt blir stående for lenge, blir det litt udelikat, kanskje det går ut på dato, og ofte blir resultatet at jeg ikke spiser det. For å fortsette med det første, har brødbaking i stedet for -kjøping gjort at vi står igjen med færre brødskalker.

Å redusere forbruket trenger naturligvis ikke bare handle om mat. Uten å bli for kategorisk eller ambisiøs, skal jeg prøve å ha dette i tankene også når jeg ser på møbler og klær. Jeg har noen gensere som har krympet i vask, jeg tror de kan gjøres om til vesker og andre småting. Det får bli et eget blogginnlegg, tenker jeg. Kanskje jeg trenger en ny bok om redesign til det.

Ta pauser

Innlegget fortsetter under galleriet. Dersom du vil se et bilde i større format, trykk på bildet.

Jeg pendler, jeg jobber fulltid og jeg studerer til master. Nå er det flere av disse tingene som overlapper hverandre i tidsbruk, så det går (foreløpig) overraskende bra – også nå, midt i mørketida. Jeg tror at arbeidet mitt er en slags jobby, både jobb og hobby. Og nå studerer jeg det også. Men det er andre ting jeg også vil eller bør ha tid til i løpet av en uke. Noe får jeg til ved å planlegge litt bedre, som med disse mer effektive handleturene. Jeg ønsker også å få på plass noen joggeturer, jeg trenger visst noen pauser uten planlagte aktiviteter, jeg bør nok sette av tid til å kose meg litt. Nå om dagen skal det vel litt mer til enn litt ledig tid for å få meg ut på en joggetur, men å ta pauser, det har jeg vært flink til i år. Inntil jeg har funnet igjen joggemotivasjonen som jeg må ha forlagt i fjor, er gåturer i det vakre vinterværet til stor glede.

Jeg liker å lage mat, som jeg var inne på over, og med litt planlegging, får jeg tid til det. Jeg er definitivt ingen baker, men den siste uka har vi ikke kjøpt et eneste brød. Så langt i år har jeg bakt brød, bakt rundstykker, laget vårruller i rispapir, laget vårruller i deig, testet en frisk asiatisk salat, brukt korianderrot i kraft, og laget pho. Dette er ting jeg aldri har gjort før, jeg har ikke hatt tid til det. Det viser seg at dette er pauser for meg, på samme måte som strikking. Det fine med å gjøre ting med hendene er at jeg får tid til å tenke. Jeg kan sortere dagen, planlegge morgendagen eller bare være mens jeg omgir meg med smaker, dufter og konsistenser. Og så lar det seg lett kombinere med en annen hobby jeg har, foto.

Et øyeblikk, i ryddesjauen, vurderte jeg å legge ned bloggene mine, Jessicas loft og fotobloggen min, Jessica’s lens. Etter å ha kjent litt på det skjønte jeg at blogging også kan være slike pauser. Siden den tanken streifet meg har jeg derfor endret utseende på Jessica’s lens og lagt ut en del nye bilder. Nå gjenstår det å skrive litt oftere her. Et siste delmål må da bli, jeg vil ikke gape for høyt, å legge ut minst ett innlegg i måneden her.

Vi skrives!

Legg igjen en kommentar

