Hettegenser

Jeg trenger ikke å lete lenge for å finne noen som kan fortelle meg at strikking er sunt. Craft Yarn Council viser til positive resultater da onkologisykepleiere fikk lære å strikke, og de siterer en kvinne som beretter at strikking reddet livet hennes. Jeg har bare skumlest artikkelen, jeg trenger ikke sjekke kildene, jeg aksepterer dette som sannhet sporenstreks. Jeg bør helt klart sette av tid til strikking mellom jobb, studier og pendling. Så her er genseren jeg har strikket på mellom artikkellesing og oppgaveskriving mens snø og sol har kjempet om makten. Den er strikket etter eget påfunn og er langt fra perfekt, men jeg ble ganske fornøyd, jeg.

Jeg kom til å kjøpe en del garn i tykk alpakka fra Pickles for en stund siden. Garnet har fått ligge i skapet en sund, men så ble det endelig på tide å finne det frem igjen. Genseren er strikket på rundpinner, størrelse 8 mm, med raglansfelling og kombinert med en hals/hette fra en poncho med bred krage på www.garnstudio.com. Jeg har ikke skrevet noe om strikkefasthet og forholdt meg heller ikke dette underveis, men har rett og slett fulgt litt med på forholdene underveis. Genseren er stor og romslig til meg og er kanskje large i størrelsen. Ca slik ble genseren til:

Bol:
Legg opp 140 masker på rundpinne, størrelse 8. Strikk én omgang vrang, strikk deretter glattstrikk til bolen måler 50 cm. Hekt av 8 masker på hver side der ermene skal monteres og sett disse maskene på en pinne eller en garnstump så lenge.

Ermer:
Legg opp 40 masker på strømpepinner eller en kort rundpinne, pinnestørrelse 8. Strikk en omgang vrang, strikk deretter 15 cm glattstrikk. Øk to masker, én før og én etter det stedet der omgangen starter/slutter. Øk deretter to masker på samme sted hver femte cm fire ganger (totalt 50 masker på pinnene). Fortsett til ermene måler 50 cm.  Flytt åtte masker (de fire før og de fire etter omgangens start/slutt) over på en tråd eller en pinne så lenge, sett resten av maskene på pinnen sammen med bolen. Strikk et erme til på samme vis og sett på pinne sammen med bolen.

Raglansfelling:
Strikk en runde rett med bol og ermer på samme pinne. Sett inn maskemarkører ved skjøtene der ermene er satt inn, altså én maskemarkør før hvert erme og én etter, totalt fire markører. Det er flere måter å gjøre dette på, men sånn omtrent slik gjorde jeg det. Strikk til to masker før merket, strikk to masker vridd rett sammen. Strikk to masker rett sammen etter markøren. Gjør slik ved alle fire markørene, totalt felles åtte masker pr omgang. Strikk deretter en omgang rett. Fell på neste omgang. Strikk en omgang rett mellom hver omgang med felling. Fell til det er ca 58 masker igjen.

Hals/hette:
Her slo jeg sammen dette strikketøyet med en ponchooppskrift fra Garnstudio. I min iver etter å fullføre genseren, leste jeg oppskriften litt feil. Jeg synes det funker på sitt vis likevel. Sett i en merketråd. Strikk 10 cm, øk 12 masker jevnt over omgangen. (Det var her feilen oppsto, i stedet for å øke igjen på 14 og 18 cm slik oppskriften beskrev, valgte jeg å strikke enda 10 cm før jeg økte igjen. I stedet for å rakne det jeg hadde strikket, fortsatte jeg med det samme.) Strikk 10 cm, øk 12 masker jevnt over omgangen. Strikk 10 cm og økt 12 masker. (Jeg testet underveis om jeg fikk genseren på meg og om jeg fikk hetta over hodet.) Fortsett med glattstrikk til hetta måler 42 cm og strikk deretter tre riller (en omgang rett og en omgang vrang utgjør en rille). Fell løst av.

Montering:
Da gjenstår det bare å feste tråder og sy litt. Når jeg først hadde funnet frem nåla, kunne jeg også stoppe en vott som trengte litt ekstra omtankte. Dette var faktisk det aller første paret med votter jeg strikket noen gang, men nok om det. Sett maskene under ermene på pinner og sy sammen med maskesting.

Teksten fortsetter under bildene.

Jeg tror det er på tide å innføre et nytt lite innkjøpsforbud på garn, for i skapet ligger det garn nok til mange fine prosjekter. Innerst i skapet fant jeg et prosjekt jeg begynte på sommeren 2012, garnet og oppskriften er kjøpt på Færøyene, så her er det bare å fortsette strikkinga. Da er det bare å sette seg godt til rette i sofaen med noe godt (under: bananmuffins fritt etter denne oppskriften på vegetarbloggen), strikketøy og påskekrim.

Legg igjen en kommentar

