Hjemmeferien min er også ferie

Det hender at jeg tar meg hjemmeferie. Når jeg da blir spurt om hva jeg skal i ferien, pleier jeg å svare at jeg skal minst mulig eller ingenting. Jeg sier at jeg ikke skal noe fordi jeg har tenkt å være hjemme. I dag slo det meg at det er ren løgn å si at jeg ikke skal noe. Jeg skal jo ha ferie!

Nå nærmer ferien min seg med stormskritt. Mediene forteller oss om hvor det lønner seg å ta ferie nå. Stordalens ferievaner har vasket vekk vår dårlige samvittighet for den billige flybilletten vi kjøpte. Nå trykkes historiene om hvordan barn nå blir mobbet om ikke de drar til riktige feriedestinasjon, den alle andre skal til. Her i Norge utsettes vi nemlig for feriepress, skriver NRK: «Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen mener at det er et enormt press blant nordmenn om å dra på typer ferier som ikke skiller seg fra andres. – Der kommer kanskje klassesystemet tydeligere frem». I samme nyhet forklarer fagansvarlig i UNICEF, Kristin Oudmeyer, at barna ikke opplever å reise på hytta med besteforeldrene som ferie. Man skal til utlandet.  NRK skriver også om Benedicte på 16 som er stolt av at moren ba om hjelp til ferien. «I fjor ble økonomien så trang at familien på fem ikke hadde råd til ferie», skriver NRK om situasjonen. Jeg husker første gangen jeg leste en slik nyhet, det var 15-åringen som var lei av å være fattiglus. Det løste seg, en generøs mann ga dem 10000 kr. til en sydentur. Da, som nå, ble jeg litt ør når jeg leste om dette problemet. I disse sakene skrives det som om ferie er det å reise, ikke det å ha fri.

Store norske leksikon (2012) definerer ordet ferie slik: «vanlig betegnelse på sammenhengende rekke av dager da man har fri fra sitt arbeid (…)». Er vi i ferd med å omdefinere ordet ferie til å bety reise? Jeg klarer ikke la være å lure, er dette et virkelig problem? Føler alle at de burde reise utenlands for å være like flotte som naboen? Eller er dette en mild overdrivelse i agurktida? Jeg føler det nemlig ikke sånn, og det har jeg aldri gjort. Jeg har ikke barn, jeg er åpen for at det hadde gjort at jeg følte annerledes. Jeg var faktisk ikke klar over at ferievanene mine klassedefinerte meg.

Nå er det ikke alltid slik at jeg har hjemmeferie, det hender at vi reiser nordover og besøker slekt. Jeg har pleid å anse dette som ferie også, men nå ble jeg litt usikker. Så jeg tok meg tid til å kikke litt på hvordan jeg har tilbrakt de siste somrene. Teksten fortsetter under bildene.

Alle steder i Norge har uutforskede stier, hemmeligheter og særegenheter, jeg elsker å finne dem. Må vi virkelig til utlandet for å oppleve at vi har ferie? Jeg skjønner jo at jeg slett ikke har gjort ingenting i ferien. Og når jeg tenker meg om, er heller ikke  planene mine for den kommende ferien ingenting. Jeg har mange planer. Når jeg sa at jeg skulle gjøre ingenting, var det fordi planen var at alt skulle gjøres i vårt eget tempo. Det er slik vi slapper av. Jeg synes oppriktig synd på de barna som ikke føler at de har ferie om ikke de får reist noe sted, og jeg synes like synd på de voksne som føler det samme. Jeg skal i alle fall helt klart slutte å omtale ferien min som ingenting, selv om jeg ikke reiser noe sted.

Nå er det to uker til jeg skal ha hjemmeferie. Og «billetten» er bestilt. Hva skal jeg gjøre i ferien? En hel masse! Kanskje jeg skal starte med et opphold på kurspa, rettere sagt gratis yoga på vollene til soloppgang og fuglekvitter.

4 thoughts on “Hjemmeferien min er også ferie

  1. Hei Jessica
    Veldig fint og viktig innlegg. Det er nok desverre slik at mange setter likhetstegn mellom ferie og at man skal reise bort. Dte er blitt et feriepress, på samme måte som mange opplever motepress.
    Vi er helt enig med deg, man må ikke reise noe sted for å ha ferie. Men vi har også mange historier fra barn som ikke har noe å fortelle om når de kommer tilbake på skolen. Det er ikke alle foreldre som klarer å lage magiske sommerøyeblikk hjemme. Det var egentlig derfor vi laget feriesentralen.no. Vi ønsket å inspirere foreldre til hvordan de uten å bruke noe særlig penger kunne skape sommerminner. Samtidig ønsket vi å inspirere voksne til å se barn rundt seg i ferien og følge litt ekstra med på sårbare barn og inkludere dem i deres ferieaktiviteter. Det er nemlig ikke alle barn som har foreldre som evner og kan være der for barna sine om sommeren. Feriesentralen har gått over til å bli mer og mer formidling av ferietilbud, men kjernen er fortsatt der; tips og ideer til hva man kan gjøre uten at det koster noe særlig.
    Ferien burde ikke være så vanskelig, men den er det for mange. Så fortsett å snakk om din ferie, hvor det å være hjemme er like naturlig som å reise bort.

    Med ønske om en avslappende og fin sommerferie

    Helene i UNICEF🙂

    • Takk for kommentaren! Det er derfor jeg vil snakke om dette. Jeg opplever at dette faktisk er et ansvar vi må dele, å ta ned en urealistisk og lite bærekraftig trend som handler om at vi må reise utenlands og gjøre dyre ting for at ferien eller opplevelsen skal være verdt noe. Det er tragisk at barn blir eksludert eller sett ned på med utgangspunkt i hva de kan fortelle etter ferien. Da må vi som nyter hjemmeferier i nærmiljøet snakke mer om hvilke flotte ting vi opplever i nærmiljøet uten at det trenger å koste mye. Vi som er voksne har et stort ansvar her.

      God sommer!🙂

Legg igjen en kommentar

