Å bygge et kjøkken

Mannen min og jeg fant hverandre i kjøkkenavdelingen på Maxbo. Det er ikke tull. Jeg tok fagbrevet mitt i butikkfag på MAXBO, og mannen min var da den kule typen som egentlig var musiker (og som nå lever av musikken). Da jeg fikk fast jobb der, skulle jeg begynne i kjøkkenavdelinga. Han og jeg hadde jo snakket sammen flere ganger før, men det var da han skulle lære meg å tegne kjøkken at det oppsto søt musikk. Vi har bygd kjøkken sammen før, vi, både i butikken og i (leid) hjem, men dette er første gang vi gjør det i vårt eget hus.

Kjøkkenet har stått på «to-do» lista siden vi flyttet inn. Vi hadde bare glemt det i alt det andre som foregikk i livet. Trykk på bildene, for å få dem opp i større format.

Skrømt på kjøkkenet

Nei, det gamle kjøkkenet var ikke noe trivelig. I november 2014 hadde vi til og med skrømt på besøk. Det fikk vi heldigvis ordnet opp i ganske raskt.

Jeg skal ikke kritisere interiøret så mye, men jeg har alltid tenkt at det hadde vært lettere å følge de inngraverte kakeoppskriftene på skapdørene dersom de oppga steketid og -temperaturer.

En dag kom vi på at vi faktisk kunne pusse opp kjøkkenet helt selv. Ja, med unntak av noen ting det trengs håndverkere til, da. Så dette er vårt DIY-kjøkken. Da vi innså at det var mulig å gjøre jobben selv, begynte vi med tegninger. Det eneste vi visste helt sikkert, var at vi ikke ville ha øy eller hette over komfyren. Og ikke oransje furupanel. Eller furulistverk. Eller hjørneklosser. Ja, altså, vi ville at det skulle være helt annerledes. Vi la inn verdens lengste besilling i november vel vitende at det kunne komme rett før jul. Og det gjorde det selvfølgelig. Men det er jo koselig å ha noe å pusle med i jula.

Julepynten kom ikke helt til rette i de ukene vi hadde et ekstra kjøkken på stua. Mannen begynte naturligvis å rive panelet i god tid før vi skulle montere noe som helst, måneden i forkant faktisk. Da fikk vi god tid til å forske på hva som var under og hva vi skulle gjøre for å få det fint. Startskuddet gikk andre juledag.

Før vi kunne bygge skap, var det opp med gipsplater. Selv om jeg er veldig stolt av å ha bidratt i arbeidet med iver og lyst, skal jeg ærlig innrømme at jeg også hatet det. Gipsstøv er noe herk. Hendene var så tørre at det gjorde vondt bare jeg så en gipsplate mot slutten av arbeidet. Gipsplatene var 120 cm brede og 250 cm høye. Platene er tunge, store, uhåndterlige og blir lett ødelagt. Jeg hadde blåmerker på begge føttene etter å ha støtta opp de tunge, store platene på føttene for at de ikke skulle briste.

 

Etter gipsing, sparkling, pussing, sparkling, pussing, sparkling, pussing og enda litt sparkling og pussing, var det klart for maling.

Så etter et strøk maling og enda et strøk maling og enda et strøk maling, var det på tide å montere skap. Skapmontering gikk ganske fort. Plantegninger og ordresammendrag måtte frem.

I begynnelsen elsket jeg IKEA sine monteringsanvisninger, mot slutten hata jeg dem litt. Et bilde sier mer enn tusen ord, sies det. Jeg tror ikke jeg har ord for å beskrive dette; noen av tegningene byr på gullkorn av grafisk vold.

Instruksjoner

Det aller første måltidet på de nye hvitevarene ble til før vannet var på plass igjen.

Etter to uker hadde vi et fungerende kjøkken med hvitevarer og vann. Nå, fire uker etter, er alle delene montert og kjøkkenbordet er kommet på plass. Det har fått fire strøk maling etter en halvblank glipp i prosessen. Vi kan spise på det i morgen.

Så selv om det er flere detaljer som gjenstår, glattkant og foringer og lister og mer, så er dette blitt et kjøkken. Drømmen om fliser og gardiner har hjulpet gjennom de tyngste dagene, og dette er sannelig i ferd med å komme seg. Nå kan vi snart legge til litt farge.

 

Legg igjen en kommentar

