Hvorfor dra Østfold inn i dette?

Denne gangen har Sanna Sarromaa tatt for seg nordmenns elsk-hat forhold til syden. Hun uttrykker en forakt for sydenbyen hun besøker, for deretter å balansere dette ved å identifisere seg selv som en av dem som reiser til syden. For sydenturer er visst blitt ganske vanlig blant alle samfunnslag. Tematikken interesserer meg overraskende lite. Jeg blir lett solbrent, og liker ikke å fly, så dette treffer meg ikke. Men jeg lurer hvorfor hun måtte dra Halden inn i dette?

Det som vakte min harme i denne teksten har altså ingenting med ferie eller ferievaner å gjøre, verken mine eller andres. Jeg forstår ikke hvorfor Sarromaa hadde et behov for å sammenligne dette feriehølet som hun beskriver i vulgær detalj, med Halden. Det er så utrolig lettvint og fordomsfullt å rakke ned på en tilfeldig valgt by i Østfold når man skal fremholde noe som harry. Jeg antar rett ut og ganske frekt at Halden er en tilfeldig valgt østfoldby. Sarromaa skriver at «Arguineguín ser slitt ut, har ingen arkitektur, ingen gamleby og ingen gågate. Stranda er som hvilken som helst annen strand på et ikke nevneverdig sted. Byen ser ut som et høl. … Arguineguín er som om Halden ble flyttet til Syden. De fleste ser ut som de spiller i et danseband». Jeg klarer faktisk ikke å se for meg at hun faktisk har vært i Halden.

Jeg skal innrømme at jeg bare har vært i Halden én gang selv, men inntrykket er så annerledes enn Sarromaa sitt at jeg er nødt til å skrive litt om min opplevelse av Halden. Målet for reisen min var da julekonserten til Schola Cantorum og Det norske blåseensemble i desember i fjor. Det var Händels Messias som skulle fremføres i Immanuels Kirke. Det norske blåseensemble, som arrangerte denne vakre konserten, er altså basert i Halden og har en historie som går tilbake til 1734. I køen av mennesker som skulle inn i kirken for å høre den vakre fremførelsen av Messias, var det svært lite som ga assosiasjoner til danseband. Når det er sagt, og litt på siden, synes jeg for så vidt også at det er et billig virkemiddel å rakke ned på danseband også. Dansebandmusikere er blant de dyktigste livemusikerne i Norge, med lang trening og mye hardt arbeid. Jeg vet ikke hva slags dansebandkonserter Sarromaa har vært på for å sidestille personer med synlige rumpesprekker og dansebandmusikere, men det er virkelig ikke den bekledningen jeg assosierer til den stereotype dansebandmusikeren. Tvert imot ser jeg for meg en kar i dress, men det kan hende at det er mine fordommer som slår inn.

Selv om jeg har bodd i Fredrikstad i snart tre år nå, hadde jeg ikke vært i Halden før denne kvelden i desember. For meg var det en ganske vakker og spennende by som brått kom til syne i vinterens snøløse mørke. I det jeg kjørte over en siste topp, lot Fredriksten festning seg åpenbare på sin trone over Halden. Vi visste umiddelbart at vi skulle tilbake hit for å se festningen fra 1661 i dagslys. Jeg har flere ganger før dette tenkt at jeg burde ta en tur til Halden, for Opera Østfold er kjent for sine storslåtte utendørs operaforestillinger. I fjor var det Tosca. Opera Østfold har status som distriktsopera og formidler utendørsopera. Jeg personlig gleder meg stort til Tryllefløyten i 2017. Jeg ser for meg at opplevelsen av utendørs opera i spektakulære omgivelser vil kunne overgå de beste opplevelsene jeg har hatt i det nye operahuset i Oslo. Jeg håper bare at jeg får tak i billetter.

Jeg vet ikke hva slags opplevelser Sarromaa må ha hatt i Halden for å sette opp et så vulgært bilde av en by jeg foreløpig har et ganske godt inntrykk av. Men hvis det er slik hun opplever Halden, kan det hende at jeg hadde likt Arguineguín. Eller er det kanskje slik at hun ikke har tilbrakt så mye tid i Østfold, men som så mange andre spiller på en billig og simpel bruk av stereotypi.

Legg igjen en kommentar

